Peranakan-peranakan yang Cemerlang Lima Puluh Kehidupan Terunggul Kisah Singapura adalah kisah pelbagai pertemuan di antara pedagang, pengembara, dan

Size: px
Start display at page:

Download "Peranakan-peranakan yang Cemerlang Lima Puluh Kehidupan Terunggul Kisah Singapura adalah kisah pelbagai pertemuan di antara pedagang, pengembara, dan"

Transcription

1 PERANAKAN-PERANAKAN YANG CEMERLANG LIMA PULUH KEHIDUPAN TERUNGGUL

2 Peranakan-peranakan yang Cemerlang Lima Puluh Kehidupan Terunggul Kisah Singapura adalah kisah pelbagai pertemuan di antara pedagang, pengembara, dan imigran, antara empayar-empayar dan masyarakat-masyarakat dan juga antara budaya. Buat berabad lamanya, orang-orang Peranakan atau Cina Selat memainkan peranan penting dalam kehidupan di Singapura dan kawasan sekelilingnya. Orang-orang Peranakan adalah perintis dalam melintasi sempadan dan menjalin pelbagai perikatan. Mereka melafazkan kesetiaan kepada kedua-dua Britain dan China dan juga kepada masyarakat kukuh yang telah mereka tubuhkan di Singapura. Di kalangan masyarakat Cina, orang-orang Peranakan merupakan perintis dalam bidang perniagaan dan permerintahan. Mereka juga mengetuai bidang-bidang sosial seperti pendidikan, kesihatan, agama dan budaya. Orang-orang Peranakan memainkan banyak peranan penting dalam masa yang sama. Mereka petah bertutur bahasa Inggeris (dan kemudiannya dididik dalam bahasa Inggeris) dan boleh bertindak sebagai orang tengah dalam masyarakat kolonial. Dan luar jauh dari Singapura, rangkaian-rangkaian mereka menjangkau sepanjang Asia Tenggara dan selanjutnya. Ini adalah kisah-kisah lima puluh orang-orang Peranakan yang cemerlang. Sebuah budaya perantaraan Dari awal pemerintahan mereka di Singapura, pihak British berpendapat bahawa mereka memerlukan pemimpin-pemimpin Cina untuk mengawal para pedagang dan pemburuh. Pada abad ke-19, kekayaan dan peranan orang-orang Peranakan sebagai ketua-ketua kuil and persatuan- persatuan yang penting telah membolehkan mereka sering menjadi pemimpin masyarakat Cina Singapura. Mereka telah berjuang untuk hak orang Cina sambil melindungi kepentingan perniagaan mereka. Perkataan Melayu peranakan selalunya merujuk kepada orang Cina berbahasa kreol yang tinggal di Asia Tenggara. Orang-orang Peranakan secara umumnya menjejak salasilah mereka kepada pendatang awal dari Cina yang berkahwin dengan wanitawanita asli dari Kepulauan Melayu. Baba istilah untuk kaum Peranakan lelaki dan nyonya untuk kaum wanitanya. Pada lewat abad ke-19 dan awal abad ke-20, gelaran Cina Selat lazimnya digunakan untuk orang-orang Peranakan dan Cina yang telah tinggal di kawasan itu untuk bergenerasi lamanya. Istilah tersebut menghubungkan masyarakat ini kepada koloni negeri-negeri Selat yang merangkumi Pulau Pinang, Melaka dan Singapura. Pada abad ke-20, ramai orang-orang Peranakan hilang kefasihan dalam bahasa Cina namun mereka tetap menyokong sekolah-sekolah dan akhbar-akhbar Cina. Ada yang memeluk agama Kristian sementara yang lain seperti Lim Boon Keng menemui kembali Konfusianisme. Kepelbagaian ini selalunya ditolak sebagai percanggahan dan pertentangan, tetapi kombinasi ini telah dianggap kebiasaan dalam dunia moden kini. Orang-orang Peranakan telah memainkan peranan-peranan penting di seluruh spektrum politik dalam pembagunan Singapura.

3 1819 hingga 1889: Perdagangan dan kemasyarakatan Peranakan Cina tiba di Singapura sebaik sahaja pihak British menubuhkan pelabuhan pada tahun Ia diikuti terus dengan gelombang penghijrahan. Pedagang Cina yang terkaya dan yang paling berkuasa adalah orang-orang Peranakan dari Melaka yang berbahasa Hokkien. Pada asalnya, keluarga-keluarga tertentu telah menjadi pemimpin masyarakat melalui pendermawaan wang, sebuah fakta yang diiktiraf oleh pihak British. Ketegangan antara masyarakat Hokkien dan Teochew telah mengakibatkan rusuhan pada tahun Pemerintah British telah bergantung pada para pemimpin Peranakan untuk menyelesaikan pertikaian-pertikaian ini. Kegiatan-kegiatan ini mendorong pihak British untuk melantik orang-orang Cina ke Majlis Perundangan Negara-negara Selat untuk membantu memerintah koloni. Orang-orang Peranakan pada mulanya berkerja untuk syarikat-syarikat perdagangan British sebagai pengantara oleh kerana kebolehan mereka bertutur dalam dialek Cina, bahasa Melayu dan juga Inggeris. Mereka kemudian menubuhkan syarikat mereka tersendiri bagi membekal pekerja Cina, menanam pokok gambir dan komoditi-komoditi yang lain, dan juga menjalankan syarikat-syarikat perkapalan. Beberapa orang Peranakan yang kaya membeli monopoli candu daripada pemerintah, dan ia terbukti amat menguntungkan. Seah Eu Chin 佘有进 Berdekatan Shantou, China Singapura Raja gambir dan pemimpin masyarakat Teochew Seah Eu Chin telah berhijrah ke daerah Selat pada Beliau telah mengahwini anak perempuan seorang kapitan Peranakan yang kaya dari Perak. Walaupun bukan daripada keturunan Peranakan, Seah menjadi sebahagian daripada masyarakat Cina Selat melalui ikatan perkahwinan dan perniagaan. Beliau membina kekayaannya melalui gambir yang digunakan sebagai ubat dan ejen penyamakan. Seah mengetuai masyarakat Teochew yang merupakan sebuah kumpulan dialek Cina yang terbesar di Singapura pada awal abad ke-19. Beliau mengasaskan Ngee Ann Kongsi 义安公司, yang menyelia Wak Hai Chieng Bio 粤海清庙, satu daripada kuil-kuil Cina yang tertua di Singapura. Beliau juga bertindak sebagai pengantara dalam rusuhan Hokkien-Teochew pada Seah dihormati kerana kekayaannya, bapa mertuanya dan juga kerana beliau datang daripada kedudukan politikal China yang berpendidikan. Beliau menjadi warganegara British pada tahun 1853 dan dilantik sebagai jaksa pendamai. Beliau juga mengetuai orang-orang Cina dalam menyambut kedatangan Viceroy Dalhousie ke Singapura pada tahun 1850.

4 Tan Kim Tian 陈金锭 Melaka Singapura Hartawan perkapalan Pada tahun 1871, Tan Kim Tian menubuhkan Tan Kim Tian and Son Steamship Company, salah satu firma Cina pertama di Singapura yang membeli dan membina kapal. Pada kemuncaknya, ia mempunyai 11 kapal. Tan adalah presiden pertama Tan Si Chong Su 陈氏宗祠, sebuah kuil puak Tan. Beliau telah membina sebuah rumah agam di sudut Neil Road dan Craig Road yang dipanggil Botan House. Pada tahun 1882, beliau menghadiahkan beberapa objek semulajadi dan antropologi yang aneh dan menarik kepada Muzium Raffles. Tan Kim Ching 陈金钟 Singapura Singapura Sahabat kepada kerabat diraja Thai Tan Kim Ching adalah anak lelaki sulung Tan Tock Seng. Beliau telah mewarisi kebanyakan daripada kedudukan sosial bapanya, walaupun ada khabar angin yang disebarkan bahawa beliau juga mengetuai rangkaian kongsi-kongsi gelap. Tan mengembangkan perniagaan beras bapanya hingga ke Vietnam dan Thailand. Beliau mengasaskan Tanjong Pagar Dock Company dengan pembelian kapal stim Siam dan Singapura pada tahun Beliau dilantik sebagai presiden Hokkien Huay Kuan pada tahun 1860 dan telah menyertai majlis perbandaran. Beliau juga telah dijadikan jaksa pendamai. Tan mempunyai perhubungan yang sangat rapat bersama kerabat diraja Thai yang telah berkembang melalui perusahaan perniagaannya. Beliau dilantik sebagai konsul Thai pertama di Singapura dan bertanggungjawab mendapatkan seorang governess Inggeris untuk mendidik anak-anak Raja Mongkut. Sebagai tanda penghormatan bagi hubungan rapat beliau dengan Thailand, Tan Kim Ching telah menamakan kediaman Singapuranya di North Bridge Road sebagai Rumah Siam (Siam House). Rumah ini digunakan untuk melayan Raja Chulalongkorn semasa lawatannya pada tahun Tan Beng Swee 陈明水 Singapura Singapura Pengasas kuil puak Tan Tan Beng Swee adalah anak sulung Tan Kim Seng. Beliau telah mengambil alih Kim Seng and Company selepas kematian bapanya. Bersama Tan Kim Ching, beliau membiayai pembinaan Tan Si Chong Su 陈氏宗祠, kuil puak Tan di Singapura. Beliau menolak tawaran menduduki kerusi di Majlis Mesyuarat Negara kerana beliau beranggapan bahawa bahasa Inggerisnya kurang sempurna. Seperti bapanya, beliau mengekalkan hubungan rapat bersama Melaka, di mana beliau adalah presiden kuil Cheng Hoon Teng.

5 Tan Kim Seng 陈金声 Melaka Melaka Saudagar terkemuka dan pendokong bekalan air Singapura Tan Kim Seng dididik di sebuah sekolah swasta Cina di Melaka dan fasih berbahasa Inggeris dan Belanda. Sebagai seorang saudagar di Singapura, beliau menjalankan Kim Seng and Company. Ia merupakan sebuah perniagaan yang berjaya serta mempunyai urusan niaga yang luas bersama rumah perdagangan Eropah. Beliau dilantik sebagai jaksa pendamai selepas kematian Tan Tock Seng pada tahun Ini telah menandakan kedudukannya sebagai ketua masyarakat Hokkien di Singapura. Beliau meminta hak yang lebih untuk masyarakat Cina dan juga mengemukakan petisyen kepada pemerintah untuk membenarkan pengamalan agama Cina yang lebih terbuka. Aktiviti-aktiviti ini diiringi tanda-tanda pro-kolonial, umpamanya, apabila beliau dan Seah Eu Chin membantu membiayai Dalhousie Obelisk. Tan Tock Seng 陈笃生 Melaka Singapura Pemimpin masyarakat Hokkien yang pertama Tan Tock Seng tiba di Singapura pada 1819, tahun ia ditubuhkan oleh pihak British. Beliau menjual hasil bumi sebelum membina kekayaannya sebagai pemilik tanah dengan kerjasama J. H. Whitehead daripada firma Shaw, Whitehead and Company. Sebagai pemimpin masyarakat Hokkien di Singapura, Tan telah menubuhkan Thian Hock Keng (Kuil Berkat Syurgawi). Kuil ini telah menjadi pusat tumpuan masyarakat Hokkien. Tan adalah orang Asia yang pertama dilantik sebagai seorang jaksa pendamai di Singapura. Beliau diingati pada hari ini sebagai pengasas hospital pertama untuk orang Cina yang miskin di Singapura. Wee Bin 黄敏 Wilayah Fujian Singapura Pemilik sebuah syarikat perkapalan awal di Singapura Wee Bin telah mengahwini Kiong Lian Kin yang berketurunan daripada sebuah keluarga Peranakan yang terkemuka di Melaka. Wee Bin and Company bermula sebagai firma yang berdagang dengan Syarikat Hindia Timur Belanda dan kemudiannya melabur dalam bidang perkapalan. Pada kemuncaknya, ia memiliki armada sebanyak 20 kapal yang melayari perairan Kepulauan Melayu dan juga laluan ke China. Anak lelaki tunggalnya, Wee Boon Teck ( ) telah mengambil alih perniagaannya. Beliau mengembangkan ia dan menjadi seorang dermawan aktif, terutama sekali dalam pemberian $4000 kepada Hospital Tan Tock Seng. Anak cicit lelaki Wee Bin, Wee Eng Cheng ( ) membina sebuah rumah yang megah di 157 Neil Road yang dikenali pada hari ini sebagai Rumah Baba (Baba House).

6 Gan Eng Seng 颜永成 Melaka Singapura Pengasas sebuah sekolah dwibahasa Cina-Inggeris Gan Eng Seng dilahirkan dalam sebuah keluarga miskin di Melaka dan berhijrah ke Singapura pada usia 16 tahun. Beliau menyertai Guthrie and Co., sebuah firma perdagangan yang terkemuka di Singapura dan pada akhirnya, telah berpangkatan sebagai ketua comprador syarikat itu. Beliau telah membina kekayaannya daripada membekal Tanjong Pagar Dock Co. dengan tenaga buruh dan daripada pemegangan tanah. Gan merupakan penyokong kuat pendidikan. Pada tahun 1885, beliau mengasaskan Sekolah Percuma Cina-Anglo untuk golongan miskin. Sekolah ini menggunakan cara inovatif dalam pengajaran kedua-dua bahasa Inggeris dan Cina. Pada tahun 1923, nama sekolah itu ditukar kepada Sekolah Gan Eng Seng. Tan Keong Saik 陈恭锡 Melaka Singapura Pemilik kapal Tan Keong Saik telah datang ke Singapura untuk bekerja sebagai kerani perkapalan. Pada tahun 1890, beliau telah menubuhkan syarikat perkapalan Singapura-Europah yang pertama bersama dengan Tan Jiak Kim dan Lee Cheng Yan. Ia bernama Straits Steamship and Company dan dibeli oleh Keppel Corporation pada tahun Tan juga telah duduk di lembaga Tanjong Pagar Dock Company. Tan telah membantu membentuk Dewan Perniagaan Cina pada tahun Beliau adalah ahli awal Po Leung Kuk (sebuah persatuan yang ditubuhkan untuk melindungi wanita dan kanak-kanak) dan merupakan salah satu daripada penyokong awal pendidikan untuk kanak-kanak perempuan. Anak-anak perempuannya diajar oleh Sophia Blackmore pengasas Sekolah Perempuan Methodist di Singapura. Beliau memiliki beberapa buah rumah berhampiran Kreta Ayer dan pada tahun 1926, Keong Saik Road dinamakan sempena nama beliau.

7 Cheang Hong Lim 章芳琳 Singapura Singapura Raja candu Cheang Hong Lim dikenali sebagai tuan besar candu dan seorang penderma yang ketara. Beliau telah meninggalkan warisan yang bermasalah. Beliau mengembangkan monopoli candu bapanya secara besar dan telah melindungi pasarannya melalui bantuan kongsi-kongsi gelap. Walaupun perdagangan candu digalakkan oleh pemerintah kolonial, tetapi cara Cheang meningkatkan kedudukannya menyalahi undang-undang. Beliau pernah digambarkan sebagai peniaga yang tidak mempunyai belas kasihan dan telah membeli kedudukkanya dalam kedua-dua sistem status kolonial dan Cina dimana beliau juga telah memperolehi gelaran terhormat. Kemurahan hati Cheang dianggapi sebagai cara beliau memesongkan perhatian daripada aktiviti-aktivitinya yang kurang enak. Beliau dikatakan telah membelanjakan $100,000 untuk membantu golongan miskin. Beliau telah membina sekolah, pasar dan Taman Hong Lim yang merupakan taman awam pertama di Singapura. Pada tahun 1869, Cheang menjadi warga Singapura pertama untuk menerima gelaran diraja Cina, walaupun penghormatan itu dibeli. Dia juga merupakan pembeli terbesar gelaran-gelaran Qing di daerah Selat. Oei Tiong Ham 黄仲涵 Semarang, Jawa Singapura Raja gula Oei Tiong Ham menjalankan sebuah konglomerat perniagaan besar yang merangkumi perkapalan, perdagangan candu dan tebu. Syarikat beliau, Oei Tiong Ham Concern, adalah pengeluar gula yang utama di Syarikat Hindia Timur Belanda dan berkembang hingga menjadi syarikat milik Cina yang terbesar di Asia. Pengarah syarikat perkapalannya di Singapura ialah Lee Hoon Leong, bapa Dr Lee Choo Neo dan datuk kepada Lee Kuan Yew. Pada tahun 1920, Oei berpindah secara kekal dari Semarang ke Singapura, mungkin untuk melarikan diri daripada cukai dan undangundang pusaka Belanda. Beliau menderma $150,000 kepada Kolej Raffles (Raffles College) dan menyumbangkan tanah untuk Sekolah Tao Nan (Tao Nan School). Semasa kematian Oei Tiong Ham, terdapat khabar angin bahawa beliau bernilai sebanyak $140 juta, walaupun anggaran harta pusakanya yang lebih munasabah ialah kira-kira $50 juta.

8 Lee Cheng Yan 李清渊 Melaka Singapura Hartawan perkapalan Lee Cheng Yan tiba di Singapura pada tahun 1858 dan sejurus kemudian menubuhkan sebuah syarikat perdagangan. Beliau bekerja rapat dengan syarikat-syarikat Eropah dan dilaporkan sebagai orang Cina Selat yang pertama melawati Britain atas hal perniagaan. Bersama Tan Jiak Kim dan Tan Keong Saik, Lee menubuhkan Straits Steamship Company pada tahun Syarikat ini merupakan syarikat perkapalan Singapura-Eropah yang pertama. Lee menyokong pendidikan bahasa Cina dengan mengasaskan Sekolah Percuma Cina Hong Joo dan dengan menghulur derma kepada sekolah Gan Eng Seng dan Tao Nan. Beliau juga menunjukkan kesetiaannya kepada monarki British dengan mengumpul dana untuk Dewan Peringatan Victoria (Victoria Memorial Hall) dan menghadiri upacara peringatan Edward VII di London pada tahun Beliau memiliki empat kediaman gaya Eropah yang besar di Singapura, yang utamanya adalah Magenta Cottage di Jalan Killiney. Seah Liang Seah 佘连城 Singapura Singapura Ahli politik colonial Seah Liang Seah telah menggantikan bapanya, Seah Eu Chin, sebagai pemimpin masyarakat Teochew dengan mengetuai Ngee Ann Kongsi, persatuan kebajikan Teochew yang berpengaruh. Beliau sering memimpin masyarakat Cina dalam upacaraupacara kolonial. Pada tahun 1887, beliau telah memberikan sebuah ucapan dalam bahasa Inggeris untuk menyambut jubli emas Ratu Victoria. Seah telah menubuhkan Persatuan British Cina Selat bersama segolongan pengasas dan telah membantu membiayai sebuah sekolah perubatan di Singapura. Walaupun Seah seorang penyokong British, beliau juga telah mencuba untuk bekerja dalam sistem penjajah untuk memastikan kestabilan Singapura. Beliau telah mempertahankan amalan tradisional Cina daripada campur tangan kerajaan. Ini termasuk pengebumian swasta dan reka bentuk rumah kedai Cina yang membolehkan mengekalkan keluarga-keluarga besar.

9 Tan Jiak Kim 陈若锦 Singapura Singapura Peranakan kolonial Tan Jiak Kim adalah cucu kepada Tan Kim Seng dan anak lelaki kepada Tan Beng Swee. Beliau menyertai Kim Seng and Company dan berkhidmat dalam Majlis Perundangan Selat dan badan-badan pemerintah yang lain. Pada tahun 1900, beliau mengasaskan Persatuan British Cina Selat dan menjadi presidennya yang pertama. Sebagai seorang sekutu kuat British, beliau telah menghadiri pertabalan George V pada tahun Beliau juga telah membantu menganjurkan bahagian sukarelawan Cina Selat. Beliau telah menderma $19,200 untuk sebuah pesawat tentera British. Tan juga penyokong pendidikan. Beliau menyumbang kepada Sekolah Perempuan Cina dan membantu memulakan sebuah sekolah perubatan di Singapura. C. W. Darbishire memuji Tan pada tahun 1915 sebagai seorang yang cukup berfikiran luas untuk memahami sudut pandangan Barat dan mengimpalkan ia bersama pandangan Timur dengan mudah dan lancar. Chan Kim Boon 曾锦文 Pulau Pinang Singapura Penterjemah kisah-kisah Cina ke dalam bahasa Melayu Chan Kim Boon telah menerjemahkan karya sastera Cina ke dalam bahasa Melayu agar cerita-cerita dongeng purba Cina mudah difahami oleh mereka yang tidak dapat membaca bahasa Cina. Chan fasih berbahasa Inggeris, Melayu dan Cina. Beliau berhijrah ke Singapura untuk bekerja sebagai juru akaun dan juruwang. Pada tahun 1880-an, terjemahan-terjemahan Melayu pertama kisah-kisah klasik Cina telah diterbitkan di Batavia (Jakarta) dan pada tahun 1889 versi-versi yang serupa muncul di Singapura. Chan menambah penjelasan sejarah, kadang-kala dalam bahasa Inggeris dan menyertakan aksara Cina untuk nama-nama dan gelaran-gelaran. Bukubuku beliau muncul secara bersiri dalam majalah, laporan berita, cerita lucu dan suratpesuratan. Pembacaannya meliputi seluruh Kepulauan Melayu termasuk pembaca rumi Melayu dan bukan sahaja orang Peranakan yang biasa dengan bahasa Melayu Baba.

10 Pang Teck Joon 冯德润 Melaka Singapura Penterjemah Melayu Baba Pang Teck Joon telah mengikuti laluan yang ditetapkan oleh Chan Kim Boon dengan menerjemahkan cerita-cerita klasik Cina ke dalam bahasa Melayu. Dia telah menjadi kaya melalui pelaburan hartanah yang bijak dan melalui kedudukannya sebagai seorang penjaga stor untuk Getz Company dan kemudiannya untuk Henry Waugh and Company. Kim Seck Chye Press di 174 Jalan Telok Ayer di Singapura telah mencetak kebanyakan daripada terjemahan-terjemahan Pang yang bermula pada tahun Buku-buku yang penting ini membentuk rekod bertulis awal dalam bahasa Baba Melayu, sebuah versi bahasa Melayu yang mempunyai pengaruh Hokkien yang ketara dan bahasa Cina Peranakan di Singapura dan Melaka. See Ewe Lay 薛有礼 Melaka Singapura Pengasas akhbar Cina utama yang pertama di Singapura See Ewe Lay berketurunan daripada sebuah keluarga Peranakan lama di Melaka. Beliau berpindah ke Singapura dan menjadi comprador untuk Bank Hongkong dan Shanghai. Pada tahun 1881, dia memulakan Lat Pau 叻报 sebuah penerbitan akhbar seharian bahasa Cina utama yang pertama di Singapura. Ia diterbitkan sehingga tahun Ini menunjukkan bahawa orang-orang Peranakan berorientasi Inggeris masih terlibat dalam budaya bahasa Cina dengan mendalam.

11 1890 hingga 1945: Kerjasama dengan pihak kolonial Jawatan rasmi Hanya segelintir orang Peranakan yang berkuasa, memegang jawatan-jawatan penting yang terbuka untuk orang Cina, umpanya keahlian dalam Majlis Mesyuarat Negara, Suruhanjaya Perbandaran dan Lembaga Penasihat Cina. Jawatan-jawatan ini dipegang secara bergiliran di antara beberapa orang. Setiap satu daripada mereka juga telah memimpin Persatuan British Cina Selat, sebuah organisasi yang tertumpu kepada pembaharuan dan pemodenan masyarakat Cina. Orang Cina sebaliknya tetap dikecualikan daripada perkhidmatan awam hingga tahun 1934, sedangkan orang-orang Asia dibenarkan untuk memegang beberapa jawatan pemerintah di peringkat bawah. Pendidikan Tawaran Biasiswa Ratu British untuk menuntut di sebuah universiti British menggalakkan lebih ramai pelajar untuk kekal di sekolah dan bersaing untuk penghargaan tersebut. Orang-orang Peranakan menjadi pengasas Sekolah Perempuan Cina Singapura pada 1899 dan juga dalam penubuhan sebuah sekolah perubatan untuk Malaya pada tahun Kepujian Dalam 1877, pemerintah Cina menubuhkan sebuah konsulat di Singapura yang menjual gelaran diraja. Perhatian China terhadap orang-orang Cina Selat telah membimbangkan pihak British dan mereka pula mula memberi gelaran-gelaran kepada orang-orang Peranakan. Pada tahun 1936, Song Ong Siang menjadi orang Cina Selat pertama yang dikurniakan darjah kesatria. Selanjutnya, pada tahun 1952, Tan Cheng Lock diberi darjah yang sama. Tan Cheng Kee 陈庆直 Singapura Singapura Usahawan perfileman Tan Cheng Kee, anak lelaki Tan Keong Saik, adalah seorang perintis dalam industri hiburan di Singapura. Beliau memiliki teater-teater Alhambra, Marlborough dan Palladium serta Taman Luna. Pembinaan dewan baru Alhambra bermula pada tahun 1914 dan selesai pada Ia direka oleh arkitek Serani tempatan J. B. Westerhout dan memaparkan lukisan-lukisan minyak raja dan ratu British di kawasan dalamannya. Teater ini dibeli oleh Shaw Brothers pada tahun 1930-an dan pada 1938, ia menjadi panggung wayang berhawa dingin yang pertama di Singapura.

12 Ong Boon Tat 王文达 Singapura Singapura Perintis taman hiburan Pada tahun 1923, Ong Boon Tat membuka New World yang merupakan taman hiburan pertama di Singapura. Ia mengandungi pelbagai aneka tarikan termasuk sebuah kabaret berhawa dingin yang mempunyai lantai tarian besar, penayangan filem, pertandingan tinju, ronggeng, bangsawan, opera Kantonis, dan peraduan kecantikan. Pengunjung juga boleh membeli tiket untuk menari dengan "penari teksi". Taman ini menawarkan hiburan Barat dan Asia untuk hadirin yang berbilang bangsa. Kejayaan New World membawa kepada tiruan-tiruan seperti Great World, Gay World dan Happy Valley. Taman ini ditutup pada tahun Goh Hood Keng 吴福庆 Singapura Singapura Pendakwah Methodist Reverend Goh telah berkhidmat selama bertahun-tahun sebagai paderi di Gereja Methodist Cina Selat (kini Gereja Methodist Kampong Kapor) yang mempunyai jemaah Peranakan yang besar. Beliau merupakan orang Cina Selat pertama yang ditahbiskan sebagai paderi Methodist. Mengikut kisah beliau, kedua ibu bapanya yang merupakan penganut Buddha yang taat pada mulanya membantah. Walaubagaimanapun, mereka kemudiannya menerima penukaran beliau kepada agama Kristian. Gereja Methodist memainkan peranan utama dalam menubuhkan sekolah-sekolah di Singapura. Sekolah-sekolah ini terdiri daripada Sekolah Cina-Anglo dan diikuti dengan sekolah-sekolah yang ditubuhkan Sophia Blackmore untuk kanak-kanak perempuan India dan Cina. Beberapa Cina Peranakan termasuk Lim Boon Keng dan Song Ong Siang memeluk agama Kristian pada awal abad ke-19 dan lewat abad ke-20. Ini merupakan tren yang lebih menyuluruh dalam orang-orang elit Cina. Sebagai contoh, Sun Yat-sen, Chiang Kaishek dan lain lagi adalah penganut Kristian.

13 Song Ong Siang 宋旺相 Singapura Singapura Ahli sejarah Cina Selat dan kesatria pertama Cina Singapura Song Ong Siang ialah orang Cina yang pertama dari Malaya untuk menerima kesatria British. Beliau amat komited dalam membentuk semula masyarakat Cina di daerah Selat. Beliau adalah di antara orang-orang Peranakan yang paling berpihak kepada British dan ini melambangkan kerumitan peralihan Singapura kepada dunia moden. Sebagai seorang penerima Anugerah Ratu British (Queen s Scholarship), beliau mempelajari undang-undang di Universiti Cambridge. Sekembalinya ke Singapura, beliau menubuhkan firma guaman Aitken dan Ong Siang bersama rakan sebiasiswanya, James Aitken. Pada tahun 1894, dia memulakan akhbar rumi Melayu yang pertama di Singapura iaitu Bintang Timor. Seterusya pada 1923 pula, beliau menerbitkan mercu tandanya iaitu Sejarah Seratus Tahun Orang-orang Cina di Singapura. Dengan perkongsian bersama Lim Boon Keng, Song menerajui beberapa inisiatif-inisiatif progresif termasuklah Persatuan British Cina Selat dan Majalah Cina Selat. Song pernah menjadi seorang ketua Gereja Cina Selat (kini Gereja Presbyterian Prinsep Street) selama 41 tahun dan presiden Persatuan Kristian Cina. Tan Chay Yan 陈齐贤 Melaka Melaka Raja getah Pada tahun 1895, Tan Chay Yan memperolehi sembilan anak benih pokok getah dari Taman Botani Singapura (pokok getah itu berasal dari Brazil) dan telah menggunakannya untuk memulakan sebuah ladang di Bukit Lintang, Melaka. Ladang itu juga merupakan ladang ubi kayu lama ayahnya. Usaha Tan ini memulakan industri getah di Tanah Melayu. Sehingga tahun 1920, ia telah meliputi 2.2 juta ekar dan merupakan tanaman kontan utama bagi rantau ini. Ladang getah Tan sebesar 3000 ekar di Bukit Asahan adalah yang terbesar di dunia. Beliau menghidap malaria melalui pekerjaannya di ladang-ladang dan meninggal dunia pada tahun Tan adalah cucu lelaki kepada Tan Tock Seng dan beliau juga terlibat dalam perbankan dan insurans dan telah membantu membentuk Eastern United Assurance Corporation. Beliau berkhidmat di majlis perbandaran Melaka dan mengasaskan cawangan Persatuan British Cina Selat di sana. Beliau juga menyertai pertubuhan Sun Yat-sen iaitu Tongmenghui. Beliau membiayai pembangunan sebuah sekolah perubatan di Singapura yang dinamakan sempena bapanya Tan Teck Guan.

14 Lim Peng Siang 林秉祥 Xiamen Singapura Pegawai Bank dan presiden Dewan Perniagaan Cina Lim Peng Siang adalah cucu lelaki kepada Wee Bin. Bapanya, Lim Ho Puah, bekerja untuk datuknya. Lim adalah pengasas utama kumpulan syarikat-syarikat Ho Hong yang terlibat dalam perkapalan, beras, simen, minyak dan perbankan. Beliau berkhidmat sebagai presiden Dewan Perniagaan Cina dan merupakan ahli Lembaga Penasihat Cina. Semasa Perang Dunia I, beliau dan ipar lelakinya Lee Choon Guan mendermakan sebuah pesawat. Lim Nee Soon 林义顺 Singapura Shanghai Raja Nanas dan Nasionalis Cina Lim Nee Soon telah berkahwin dengan Wi Pek Hay, seorang wanita Peranakan yang bapanya dipercayai seorang kapitan di Bali. Lim telah memulakan sebuah syarikat getah dan nanas pada tahun Di dalam industri nanas yang berkembang pesat, beliau digelar "Raja Nanas kerana ladang-ladang besarnya. Lim sebagai kawan Sun Yat-sen amat terlibat dalam politik Kebangsaan Cina. Beliau mengasaskan kertas revolusi Thoe Lam Jit Poh dengan Teo Eng Hock serta Tan Chor Nam dan telah memulakan cawangan Tongmenghui 同盟会 di Singapura, sebuah organisasi Nasionalis bawah tanah. Bandar Yishun (terjemahan pinyin daripada Nee Soon) dinamakan sempena Lim Nee Soon. Tan Boo Liat 陈武烈 Singapura Shanghai Peminat perlumbaan kuda Tan Boo Liat cicit kepada Tan Tock Seng telah mengikuti nenek moyangnya dalam menerajui Hokkien Huay Kuan dan kuil Thian Hock Keng. Beliau mempunyai hubungan antarabangsa dan kepentingan komersial di Thailand yang kukuh. Beliau merupakan seorang penyokong Sun Yat-sen dan telah menjadi president Kuomintang di Singapura. Kediaman Tan di Pender Road yang dinamakan Golden Bell adalah salah satu daripada rumah-rumah agam Peranakan yang masih kekal. Golden Bell adalah terjemahan daripada nama datuknya, Kim Ching. Sun Yat-sen pernah tinggal sekali di rumah tersebut.

15 Lim Boon Keng 林文庆 Pulau Pinang Singapura Aktivis intelektual dan sosial Lim mungkin dianggap sebagai lambang kaum Peranakan sekitar Lim fasih berbahasa Melayu dan Inggeris, tetapi kurang petah dalam bahasa Mandarin. Beliau selesa bersama masyarakat British, Cina dan Peranakan. Beliau dengan sendirinya telah memeluk agama Kristian dan Konfusianisme. Beliau mempelajari bidang perubatan di Britain, memasuki politik Singapura, melabur dalam perbankan dan menyokong pembaharuan pendidikan serta politik di kedua-dua negeri Selat dan China. Cara Lim adalah salah satu kompromi di antara perubahan politik dalam struktur kolonial British dan suatu neo-konfusianisme yang menekankan pemodenan yang menghormati tradisi. Sebagai orang Cina yang pertama menerima Biasiswa Ratu British (Queen s Scholarship), Lim memperolehi kepujian kelas pertama dalam bidang perubatan di Universiti Edinburgh. Beliau telah menyertai Majlis Undangan Selat dan turut membantu mengasaskan Majalah Cina Selat (Straits Chinese Magazine) dan Persatuan British Cina Selat. Chew Joo Chiat 周如切 Xiamen Singapura Raja Katong Selepas berhijrah ke Singapura, Chew Joo Chiat telah mengahwini seorang wanita Peranakan bernama Tan Quan Neo. Dia menjadi kaya melalui pertanaman gambir, buah pala dan kelapa. Chew memperolehi kawasan tanah yang besar di daerah Katong di Singapura. Pada tahun 1917, beliau membenarkan sebatang jalan awam untuk melintasi tanahnya dan sekarang, kawasan ini dikenali sebagai Joo Chiat.

16 Cheong Koon Seng 钟坤成 Singapura Singapura Penganjur dan pembiaya teater bahasa Melayu Cheong Koon Seng telah membina Teater Diraja sebagai lokasi untuk Star Opera Company, sebuah syarikat persembahan bahasa Melayu. Ia adalah teater utama pertama di Singapura yang dikhususkan pada persembahan-persembahan Melayu. Ia mempersembahkan pementasan-pementasan Shakespeare, kisah-kisah klasik Cina dan cerita-cerita dongeng daripada pelbagai budaya. Kesemua cerita-cerita dongeng tersebut dimuatkan dengan pelbagai hiburan daripada tarian dan muzik hingga ke pertunjukan silap mata, acara gusti dan badut-badut. Penonton-penonton seperti yang dijelaskan dalam ulasan dan iklan, termasuk semua orang yang bertutur bahasa Melayu tanpa mengira kaum. Star Opera telah menarik naungan gabenor dan Sultan Terengganu. See Tiong Wah 薛中华 Singapura Singapura Pengasas Perkuburan Bukit Brown See Tiong Wah bekerja untuk Bank Hongkong dan Shanghai (Hongkong and Shanghai Bank), yang telah membuka sebuah pejabat di Singapura pada tahun Beliau juga merupakan pengasas dan pengarah Great Eastern. Beliau merupakan salah satu di antara orang-orang Peranakan yang aktif dalam perbankan dan insurans. Beliau telah berkhidmat dalam pelbagai badan pemerintah dan menjadi presiden Dewan Perniagaan Cina. Beliau telah duduk dalam jawatankuasa yang menubuhkan Tanah Perkuburan Bukit Brown pada tahun Low Kway Song 刘溪松 Singapura Singapura Pelukis Low Kway Song adalah seorang artis belajar sendiri yang terkenal dengan potretpotretnya yang memaparkan ahli-ahli terkemuka masyarakat Singapura dan Tanah Melayu. Sebagai seorang anggota Persatuan Lukisan Singapura Amatur, beliau telah menganjur dan mengambil bahagian dalam pameran-pameran di Singapura dan Melaka. Low telah menciptakan potret Ratu Elizabeth II, Sun Yat-sen, Aw Boon Haw dan perdana menteri pertama Malaysia, Tunku Abdul Rahman. Beliau dilaporkan sebagai artis Singapura yang pertama untuk menerima jumlah empat angka untuk sebuah komisen potret Oei Tiong Ham pada tahun Low juga seorang kartunis untuk Eastern Illustrated Review. Low juga cemerlang dalam seni pentas. Beliau adalah ahli pengasas Persatuan Muzik dan Drama Merrilads, sebuah kumpulan seni pentas Peranakan popular yang dimulakan pada tahun 1923.

17 Lee Choon Guan 李浚源 Singapura Singapura Pengurus bank Lee Choon Guan (anak Lee Cheng Yan) telah memperluaskan kekayaan keluarganya melalui perkapalan dan perbankan. Lee adalah pengerusi Bank Perdagangan Cina (Chinese Commercial Bank) yang kemudiannya digabungkan dengan Bank Ho Hong untuk membentuk Koporasi Perbankan Cina Luar Negara (Oversea-Chinese Banking Corporation atau OCBC). Beliau telah berkhidmat di Suruhanjaya Perbandaran dan Lembaga Penasihat Cina, dan menderma dengan murah hati kepada tujuan-tujuan pendidikan. Beliau adalah ahli aktif Persatuan British Cina Selat. Semasa Perang Dunia Pertama, beliau dan Lim Peng Siang telah menyumbangkan sebuah pesawat tentera kepada Britain. Mrs Lee Choon Guan (Tan Teck Neo) 陈德娘 Singapura Singapura Sosialit dan presiden pengasas Persatuan Wanita Cina Tan Teck Neo adalah anak perempuan kepada Tan Keong Saik yang telah membantu seorang mubaligh Methodist, Sophia Blackmore untuk menubuhkan sebuah sekolah perempuan kerana inginkan anak-anak perempuannya mendapat pendidikan yang sempurna. Pada tahun 1900, beliau berkahwin dengan Lee Choon Guan, dan menjadi isteri keduanya. Puan Lee menyokong beberapa tujuan kebajikan wanita, termasuk biasiswa untuk bidanbidan dan wang derma kepada Sekolah Perempuan Cina Singapura (SCGS). Beliau adalah salah seorang pengasas Persatuan Wanita Cina (Chinese Ladies Association) dan berkhidmat sebagai presidennya yang pertama. Mereka mengadakan kelas kemahiran rumah tangga dan kemudiannya mengendalikan usaha-usaha kebajikan. Semasa Perang Dunia Pertama, beliau telah ke India untuk membantu dalam hal kebajikan pasukan British dan aktif dalam Palang Merah. Pada tahun 1918, beliau merupakan wanita Cina pertama yang dinobatkan sebagai Ahli Perintah Empayar British (Order of the British Empire).

18 Koh Hoon Teck 许云德 Singapura Singapura Pakar puisi dan lagu Melayu Koh Hoon Teck adalah pakar pantun dan dondang sayang. Beliau memulakan kerjayanya pada 1904 sebagai salah satu anggota Cornwall Minstrels (Penyair-penyair Cornwall) iaitu sekumpulan "lelaki-lelaki budiman Cina Selat yang dihormati". Kumpulan ini mempersembahkan lagu jenaka dalam bahasa Inggeris semasa majlis perkahwinan, pesta-pesta dan acara-acara amal. Pada tahun 1910, Koh mengasaskan Persatuan Gunong Sayang yang merupakan salah satu kumpulan teater Peranakan terawal di Singapura yang masih aktif pada hari ini. Beliau sering mengumpul ahli-ahli persatuan itu untuk berlatih di rumahnya dan mengiringi mereka dengan bermain biola. Beliau telah meminta agar upacara pengebumiannya didampingi dengan dondang-sayang. Koh mengasaskan sebuah firma percetakan dan alat tulis, Koh and Company, di Jalan Bras Basah. Ia menghasilkan poskad yang menunjukkan monument-monumen dan adegan-adegan seharian di Singapura.

19 1946 hingga 1965: Pembangunan Negara Aktivisme politik Pada kesudahan Perang Dunia ke-ii, ramai daripada pemimpin-pemimpin baru Singapura muncul daripada masyarakat Peranakan yang berpendidikan Inggeris. Walaupun sebahagian di antara mereka memilih untuk bekerja dengan rapat bersama pihak British untuk perubahan secara beransur-ansuran, yang lainnya mendapat inspirasi dari pergerakan kemerdekaan. Wanita-wanita Peranakan merupakan perintis dalam pergerakan hak asasi wanita, dan membantu meluluskan Piagam Wanita. Bank-bank dan pembinaan semula Orang-orang Peranakan membantu memulihkan ekonomi Singapura, yang telah dirobek oleh peperangan. Contohnya, bank-bank tempatan menawarkan pinjaman secara liberal untuk membolehkan perniagaan-perniagaan lama kembali bermula dan perniagaanperniagaan baru untuk ditubuhkan. Pada 1960-an, bank-bank komersil juga membantu membiayai pembangunan ekonomi buat industri-industri baru Singapura. Seni dan budaya popular Gerakan pembaharuan orang-orang Cina Selat pada awal abad ke-20 mengaitkan orangorang Peranakan dengan riadah dan kemewahan yang berlebihan. Sejak zaman kolonial, masyarakat ini aktif dalam sektor kebudayaan, terutamanya muzik, teater dan hiburan. Selepas perang, pertubuhan-pertubuhan muzikal dan pementasan amatur kekal popular di kalanganorang-orang Peranakan. Kwa Geok Choo 柯玉芝 Singapura Singapura Peguam dan pembela hak-hak wanita Dilahirkan kepada sebuah keluarga Peranakan, Kwa Geok Choo adalah anak perempuan kepada Kwa Siew Tee. Beliau memenangi Biasiswa Ratu British (Queen s Scholarship) yang berprestij dan menuntut dalam bidang undang-undang di Universiti Cambridge. Beliau telah lulus dengan kepujian kelas pertama dan telah menjadi wanita pertama dari Malaya untuk berbuat demikian. Pada Disember 1947, beliau telah berkahwin dengan Lee Kuan Yew di England secara senyap. Sebagai ahli pengasas Parti Tindakan Rakyat (People s Action Party), Kwa telah membantu menggubal perlembagaan parti. Walaupun beliau menghadiri mesyuarat penganjuran yang pertama, beliau bukan sebahagian daripada golongan dalaman parti. Pada tahun 1965, beliau telah membantu menyediakan peruntukan air yang penting yang menjamin bekalan air Singapura selepas berpisah dengan Malaysia. Kwa merupakan penyokong besar hak-hak wanita. Beliau membantu menggubal Piagam Wanita pada tahun Usaha ini telah memperuntukkan perkahwinan monogami, melindungi wanita daripada penderaan fizikal dan menjamin perlindungan kewangan dalam perceraian. Beliau juga menyokong penghapusan diskriminasi jantina dalam soal gaji.

20 Mrs Seow Peck Leng (Chua Seng Kim) 蔡成金 Singapura Singapura Pembela hak-hak wanita Puan Seow Peck Leng adalah presiden pengasas Persatuan Wanita Singapura. Beliau dididik di Sekolah Perempuan Cina Singapura (SCGS) dan Sekolah Perempuan Raffles (RGS). Beliau seterusnya mengajar di Sekolah Inggeris Telok Kurau dan menjadi guru besar Sekolah Cantonment. Beliau juga merupakan setiausaha dan naib presiden wanita pertama Kesatuan Guru-Guru Singapura dan memimpin perjuangan untuk penyertaan guru-guru wanita yang sudah berkahwin ke dalam Skim Perkhidmatan Pendidikan baru pemerintah. Sebagai ahli politik pembangkang wanita pertama Singapura, Puan Seow mewakili Mountbatten untuk Pakatan Rakyat Singapura dari tahun 1959 hingga tahun Beliau mencadangkan undang-undang untuk mengharamkan perkahwinan poligami yang membawa kepada kelulusan Piagam Wanita pada tahun Beliau juga menyokong bahawa contoh Peranakan sebagai sebuah budaya sintesis serta tradisinya yang kukuh dijadikan sebagai model negara berbilang kaum yang baru di Malaysia. Beliau telah bersara dari politik pada tahun 1965 dan telah menumpukan sepenuh masanya ke kerja sosial. Sylvia Kho 许黄仙妹 Kanching Singapura Pereka pakaian pengantin Sylvia Kho adalah pereka pakaian pengantin yang paling terkenal di Singapura dari tahun 1960-an hingga 1980-an dan pelanggan-pelanggannya adalah orang-orang kaya dan ternama di rantau ini. Dilahirkan sebagai Wong Sien Moy, beliau telah belajar menjahit dan seni manik dari ibunya yang seorang Peranakan. Pada usia sembilan tahun, beliau boleh mereka bentuk, memotong corak dan menjahit. Beliau telah menuntut di Singapura dan bekerja di Hospital Besar Singapura sebagai jururawat sehingga tercetusnya Perang Dunia Kedua. Pada masa itu, dia telah pergi ke Semarang untuk bersama tunangnya, Kho Hock Chiao. Beliau mengambil kursus-kursus masakan, membakar kek dan roti dan jahitan. Sekembalinya ke Singapura pada tahun 1946 beliau memulakan perniagaan baju pengantin dari rumah. Beliau membuka butik pertamanya di gedung membeli-belah Tanglin (Tanglin Shopping Centre) pada tahun Gaun-gaun perkahwinan beliau diperbuat daripada kain renda mewah dan kain-kain yang diperolehinya daripada persinggahan beliau ke Amerika dan Eropah.

21 Mrs Tay Lian Teck (Tan Chew Neo) 陈秋娘 Singapura Singapura Aktivis sosial Tan Chew Neo adalah salah seorang pengasas Persatuan Wanita Cina. Beliau telah menganjurkan sebuah jawatankuasa untuk mengumpul dana bagi usaha perang pada tahun Kemudian pada tahun 1948, beliau menjadi presiden persatuan tersebut. Pada tahun 1922, beliau mengahwini Tay Lian Teck ( ), ahli Majlis Mesyuarat Negara. Tay Lian Teck terbunuh dalam serangan Jepun di Singapura tetapi Puan Tay dan anak perempuan mereka berjaya melarikan diri ke Australia. Selepas perang, Puan Tay memperjuangkan penglibatan wanita yang lebih besar dalam bidang politik. Beliau adalah salah seorang daripada dua wanita pertama yang dilantik sebagai Ahli Lembaga Penasihat Cina dan jaksa pendamai. Beliau juga berkhidmat di dalam Lembaga Rayuan Filem. Lee Choo Neo 李珠娘 Singapura Singapura Doktor wanita pertama Singapura Lee Choo Neo telah berpisah daripada tradisi nyonya yang terasing serta menggunakan kedudukannya yang istimewa untuk mengambil kesempatan atas reformasi sosial. Beliau adalah anak perempuan kepada seorang Peranakan dari Semarang yang mengendalikan syarikat perkapalan Oei Tiong Ham di Singapura. Abangnya, Lee Chin Koon, adalah bapa kepada Lee Kuan Yew. Lee Choo Neo telah menghadiri Sekolah Perempuan Cina dan Sekolah Perempuan Raffles. Pada tahun 1911, beliau merupakan wanita Cina Selat yang pertama memperolehi Sijil Senior Cambridge. Beliau mempelajari ilmu perubatan di Sekolah Perubatan Raja Edward VII di Singapura dan menjadi doktor wanita Cina yang pertama di bandar ini pada tahun Lee juga mengambil minat yang mendalam terhadap drama Melayu dan pada tahun 1912 beliau menulis, mengarah bersama (dengan artis Low Kway Soo) dan berlakon dalam sebuah komedi bertajuk Mustapha yang dipersembahkan di Panggung Victoria.

22 Maggie Lim 林陈美仪 Singapura Singapura Perintis perancangan keluarga Maggie Lim adalah anak perempuan kepada ahli perniagaan Tan Kwee Swee dan datang daripada keturunan Tan Tock Seng. Beliau adalah wanita pertama yang telah memenangi Biasiswa Ratu (Queen s Scholarship) yang berprestij. Lim telah menghadiri Sekolah Perubatan untuk Wanita London (London School of Medicine for Women) dan kemudiannya bekerja di Hospital Percuma Diraja (Royal Free Hospital). Setelah kepulangan beliau ke Singapura pada tahun 1940, Lim telah menjadi seorang pegawai kesihatan awam yang pakar dalam kesihatan ibu dan anak. Beliau telah berkempen untuk meningkatkan kesedaran tentang kawalan kelahiran. Pada tahun 1949 beliau menyertai Persatuan Perancangan Keluarga yang baru ditubuhkan dan bertanggungjawab bagi mengambil doctor-doktor untuk bekerja, mencadangkan bentuk-bentuk kontrasepsi dan menguruskan klinik-klinik. Pada tahun 1963, dia menjadi ketua jabatan bersalin dan kebajikan kanak-kanak di Kementerian Kesihatan dan Presiden Persatuan Perancangan Keluarga. Beliau kemudian bekerja di luar negara, diantaranya termasuk di Sekolah Kesihatan Awam Universiti Hawaii (University of Hawaii s School of Public Health) dan di Pusat Timur-Barat (East-West Center). Kwa Siew Tee 柯守智 Semarang, Jawa Singapura Pengurus bank Kwa Siew Tee datang ke Singapura pada usia sepuluh tahun untuk mempelajari bahasa Inggeris dan untuk mencari kekayaan. Selepas mengajar di Institusi Raffles, dia bekerja di ladang-ladang getah dan lombong bijih timah di Malaya. Kemudian, beliau bersamasama dengan beberapa orang lain telah mengasaskan firma perakaunan Chan Sze Onn dan Co. Pada tahun 1932, beliau menyertai Koporasi Perbankan Cina Luar Negara (OCBC) sebagai pengurus pertukaran dan akhirnya dinaikkan pangkat kepada pengurus besar. Beliau berkhidmat untuk Suruhanjaya Perbandaran dan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Singapura. Kwa telah berkahwin dengan Wee Yew Neo dan Kwa Geok Choo adalah anak perempuan mereka.

23 Seow Eu Jin 萧友仁 Singapura Perth Arkitek baba yang pertama dan penjuang pemeliharaan Seow Eu Jin dibesarkan di sebuah rumah agam di Emerald Hill. Ibunya, Polly Tan, adalah anak perempuan Tan Boo Liat dan juga keturunan Tan Tock Seng. Beliau telah mempelajari bidang kejuruteraan di Perth dan kemudian bidang seni bina di Melbourne. Kerjaya beliau bermula dengan firma Booty and Edwards di Kuala Lumpur tetapi pada tahun 1951 beliau telah memulakan E. J. Seow Associates yang kemudiannya menjadi Seow, Lee and Heah. Beliau adalah presiden pertama Institut Arkitek Singapura. Seow juga adalah naib pengerusi Lembaga Pemeliharaan Monumen. Beliau menggalakkan rakyat-rakyat Singapura untuk menyumbang cadangan buat monumen-monumen yang mahu dipelihara. Pada tahun 1974 beliau telah menjadi ketua Pengajian Seni Bina Universiti Singapura (University of Singapore s School of Architecture). Firma Seow mereka rumahrumah dan blok-blok menara kediaman dengan gaya antarabangsa yang modenis. Salah satu bangunan Seow yang paling menonjol adalah sayap asal Hotel Shangri-La yang selesai dibina pada tahun Lim Yew Hock 林有福 Singapura Jeddah Ketua menteri Singapura yang kedua Lim Yew Hock adalah salah satu ahli politik Singapura yang paling berkuasa pada tahuntahun sebelum kemerdekaan Singapura. Lim dianggap sebagai seorang Peranakan generasi ketiga. Beliau telah menjadi ahli Persatuan British Cina Selat dan selepas peletakan jawatan David Marshall, beliau berkhidmat sebagai ketua menteri negara yang kedua, dari tahun 1956 hingga ke tahun Sebagai ketua menteri, Lim menangani beberapa peristiwa mogok dan mengarahkan penangkapan para pemimpin kesatuan, wartawan, guru dan pelajar. Walaupun beliau mempunyai kelayakan kesatuan sekerja yang kuat dan membantu mencapai pemerintahan sendiri untuk Singapura, penindasan pelajar dan elemen berhaluan kiri mengasingkannya dengan kebanyakan pengundi Cina. Lim telah dikaitkan dengan pemerintahan British yang mengawal dengan kekerasan dan beliau telah dikalahkan oleh Parti Tindakan Rakyat (PAP) pada tahun Walaupun Lim berkhidmat sebagai ketua pembangkang, beliau tidak lama kemudian hilang minat dalam politik Singapura. Apabila Singapura mencapai kemerdekaan pada tahun 1965, beliau memilih kewarganegaraan Malaysia, walaupun beliau sendiri menggambarkan dirinya sebagai anak daripada ibu bapa yang terpisah, dan apabila Malaysia dan Singapura bersatu lagi, beliau akan menjadi seorang yang bahagia kembali.

24 Tan Cheng Lock 陈祯禄 Melaka Melaka Negarawan Malaya Tan Cheng Lock dianggan sebagai ahli politik Cina tulen yang pertama di negeri-negeri Selat. Beliau telah dilantik sebagai Ahli Majlis Mesyuarat Negara pada tahun 1923, di mana beliau berhujah untuk mengakhiri diskriminasi terhadap kaum Cina dalam perkhidmatan awam, pasukan polis dan pada dasar imigresen. Beliau menggesa penubuhan sebuah Malaya British bersatu yang ditadbir sendiri, beserta sebuah Pemerintah Federal dan Parlimen yang tidak akan dibahagikan atas dasar kaum. Selepas Perang Dunia II, beliau menubuhkan Persatuan Cina Malaya. Parti itu membentuk satu pakatan dengan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO). Pada tahun 1955, Parti Perikatan (Alliance Party) telah memenangi pilihan raya pertama Malaya dan juga tiga kerusi dalam pilihan raya umum Singapura. Tan telah menghadiri mesyuarat pertama Parti Tindakan Rakyat (PAP) di Singapura, dan masih menyuarakan harapan bahawa Singapura dan Malaya akan bersatu. Tan mula bersara daripada kehidupan awam pada pertengahan tahun 1950-an dan tidak menyertai parlimen Malaya. Anak lelakinya, Tan Siew Sin menjadi menteri perdagangan Malaya dan kemudiannya pula beliau menjadi menteri kewangan. Tan Chin Tuan 陈振传 Singapura Singapura Encik OCBC Tan Chin Tuan adalah anak kepada pengurus bank Tan Cheng Siong. Rancangan beliau untuk belajar undang-undang di England tersekat dengan kematian bapanya. Beliau bermula sebagai kerani rendah di Bank Perdagangan China (Chinese Commercial Bank) dan dinaikkan pangkat sehingga menjadi pengarah urusan Koporasi Perbankan Cina Luar Negara (OCBC) pada usia 34 tahun. Beliau menjadi pengerusi pada tahun Tan bertanggungjawab atas strategi OCBC yang berpandangan jauh untuk melabur dalam syarikat-syarikat cip biru sewaktu tempoh-tempoh ekonomi yang tidak menentu. Tan telah bekerja rapat dengan kerajaan kolonial British untuk mengecapi pemerintahan sendiri secara beransur-ansur. Pada tahun 1951, beliau menjadi timbalan presiden Majlis Perundangan. Ini merupakan pangkat politik tertinggi yang dipegang oleh orang Asia di bawah pemerintahan kolonial.

25 Lim Kim San 林金山 Singapura Singapura Encik HDB Lim Kim San adalah pengerusi pertama Lembaga Perumahan dan Pembangunan Singapura (HDB) yang ditubuhkan pada tahun 1960 untuk membina perumahan awam dengan pantas. Beliau telah menuntut di Sekolah Cina-Anglo (ACS) dan Kolej Raffles. Sebagai seorang ahli perniagaan yang bijak, beliau telah menjalankan perniagaanperniagaan getah, komoditi, garam dan minyak keluarganya. Beliau juga telah mengambil alih perniagaan sagu dan pajak gadai bapa mertuanya. Beliau membuat wang jutanya yang pertama pada usia 34 tahun. Lim menjadi pengerusi HDB dari 1960 hingga Di bawah kepimpinan beliau, HDB membina lebih daripada 26,000 rumah pangsa, jauh lebih daripada yang dibina Amanah Peningkatan Singapura (SIT), dalam masa 32 tahun sebelumnya. Pada tahun 1962, Lim adalah orang yang pertama yang dianugerahkan Darjah Utama Temasek (Order of Temasek). Pada tahun berikutnya, beliau dipilih ke parlimen dan mengetuai secara berturut-turut kementerian-kementerian pembangunan negara, kewangan, pertahanan, pendidikan dan alam sekitar, sehingga beliau bersara pada tahun Toh Chin Chye 杜进才 Perak Singapura Pengurusi Pengasas PAP Toh Chin Chye telah memperolehi PhD dalam bidang fisiologi di London. Selepas kembali ke Singapura pada tahun 1953, Toh mengajar di Universiti Malaya sebelum memasuki arena politik. Toh telah mencadangkan pembentukan Parti Tindakan Rakyat (PAP) dan merupakan pengerusinya selama 27 tahun. Selepas kemenangan pilihan raya umum pada tahun 1959, undinya telah membawa kepada pemilihan Lee Kuan Yew sebagai perdana menteri Singapura. Sebagai timbalan perdana menteri Singapura yang pertama, Toh adalah seorang penyokong kuat buat penggabungan bersama Malaysia. Pemisahan kedua-dua negara itu telah menjadi sebab perselisihan beliau dengan Lee. Selepas Toh meninggalkan kabinet pada tahun 1981, beliau menjadi ahli politik tanpa kerusi yang lantang bersuara. Beliau berhujah untuk toleransi politik yang lebih besar dan untuk kebebasan akhbar. Beliau bersara daripada politik pada tahun Lee Kuan Yew berkata tentang Toh: "apabila orang-orang yang kuat keyakinannya duduk bersama, pertempuran pendapat yang kuat juga agak biasa. Tetapi pertempuran kami selalu berprinsip dan dalam lingkungan perselisihan yang hormat "

26 Goh Keng Swee 吴庆瑞 Melaka Singapura Arkitek dasar awam Singapura Sedang beliau mengikuti ijazah PhD di Sekolah Ekonomik London (LSE), Goh Keng Swee telah memulakan Forum Malaya bersama dengan sekumpulan pelajar-pelajar dari negeri-negari Selat. Beliau telah menjalin hubungan rapat dengan Lee Kuan Yew dan Toh Chin Chye. Goh menyertai Parti Tindakan Rakyat (PAP) pada tahun 1956 dan memasuki parlimen pada tahun Semasa dalam perkhidmatan awam kolonial, beliau telah mengetahui tentang keadaan hidup yang buruk dan kemiskinan ramai rakyat-rakyat Singapura. Beliau menjadi menteri kewangan pada tahun Ini merupakan satu wadah yang sesuai untuk bermula membetulkan keadaan-keadaan ini. Goh merangka Rancangan Pembangunan Negeri di mana dia telah menyediakan sebuah pelan tindakan jangka panjang untuk pembangunan ekonomi Singapura. Goh meninggalkan kesannya pada hampir setiap aspek dasar awam selama 25 tahun yang bermula dari pertengahan tahun 1959 setelah berkhidmat sebagai menteri kewangan, pertahanan, pendidikan dan sebagai timbalan perdana menteri. Lee Kuan Yew telah berkata bahawa di antara semua rakan-rakan Kabinet sekerjanya, Goh Keng Swee telah membuat perbezaan terbesar kepada kesudahan Singapura. William Tan Wee Liam 陈威廉 Singapura Singapura Perintis seni persembahan William Tan Wee Liam adalah seorang pelakon, pengarang pementasan, pengarah dan penerbit Peranakan perintis. Beliau terkenal dengan wataknya dalam Wayang Peranakan pada tahun 1950-an dan 1960-an dan seringkali memainkan peranan-peranan wanita. Beliau berlakon dalam beberapa rancangan yang terkenal, termasuk Satu Darah, Janda Kaya, Tidak Berdosa dan Air Mata Ibu. Tan adalah pakar dondang sayang, seni lisan Melayu tradisional yang bermula daripada pantun dan menggunakan alat-alat muzik Melayu dan Barat. Beliau dilatih oleh Gwee Peng Kwee dalam seni nyanyian pantun dan menjadi begitu bagus sehingga beliau boleh berpantun secara spontan. Beliau adalah seorang ahli terkemuka Persatuan Gunong Sayang (Gunong Sayang Association) iaitu sekumpulan Peranakan yang khusus untuk pemeliharaan dondang sayang. Ditubuhkan pada tahun 1910 dan masih aktif hingga ke hari ini, kumpulan ini pada asalnya adalah sebuah kelab sosial hanya untuk kaum lelaki tetapi telah mula menerima wanita pada akhir 1980-an.

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation SELAMAT DATANG KE PLATFORM PERKONGSIAN KEKAYAAN PENGGUNAANTARABANGSA Pengenalan keahlian DMC DMC ditubuhkan pada 2016 dan ibu pejabat DMC telah ditubuhkan di Kuala Lumpur, Malaysia. DMC ialah satu platform

More information

Bahagian B [15 Markah] [Masa dicadangkan:25 Minit] Gambar di bawahmenunjukkanfaedah Internet kepadamurid.tulisulasantentangfaedah Internet kepada muri

Bahagian B [15 Markah] [Masa dicadangkan:25 Minit] Gambar di bawahmenunjukkanfaedah Internet kepadamurid.tulisulasantentangfaedah Internet kepada muri Bahagian A [10 Markah] [Masa dicadangkan: 15 minit] Peta buih di bawahmenunjukkanmasyarakatberbilangkaum di Malaysia. Tulis lima ayat yang lengkaptentang peta buihtersebut. 1. 2. 3. 4. 5. 1 SULIT Bahagian

More information

KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH DOKUMEN STANDARD KURIKULUM DAN PENTAKSIRAN SAINS TAHUN 5 BAHAGIAN PEMBANGUNAN KURIKULUM ii

KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH DOKUMEN STANDARD KURIKULUM DAN PENTAKSIRAN SAINS TAHUN 5 BAHAGIAN PEMBANGUNAN KURIKULUM ii DRAF KURIKULUM STANDARD DOKUMEN STANDARD KURIKULUM DAN PENTAKSIRAN KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA SAINS TAHUN LIMA BAGI SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN CINA i KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH DOKUMEN STANDARD

More information

CLS Newsletter No.15 慈 大 華 語 通 訊 第 十 五 月 慈 濟 大 學 語 言 教 學 中 心 活 動 預 告 活 重 要 記 事 重 特 約 專 文 進 泰 國 印 尼 慈 濟 學 校 華 語 教 師 培 訓 慈 濟 人 文 活 動 分 享 動 要 預 記 華 語 教 入 師 華 培 語 訓 語 工 音 作 的 分 世 享 界 嚴 趙 玉 彥 真 老 高 季 節 泰 班

More information

华小董事觉醒运动缘起

华小董事觉醒运动缘起 1998 年教育 ( 家长教师协会 ) 条例 PERATURAN-PERATURAN PENDIDIKAN (PERSATUAN IBU BAPA - GURU) 1998 PADA menjalankan kuasa yang diberikan oleh perenggan 130(2)(i) Akta Pendidikan 1996, Menteri membuat peraturan-peraturan

More information

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation 2018/2019年一年级新生报读程序 今年开始 教育部要求全部家长通过上网方式申请一年级所要就读的学校 请 家长参考以下步骤 并点击链接(https://public.moe.gov.my)填写表格 家长可 以在三月一日开始至四月三十日 2个月 期间作出申请 打印后连同所需文 件带来学校 特此声明 并非先到先得,教育局会进行筛选 因此敬请家长不必 争先恐后 PENDAFTARAN TAHUN SATU

More information

teh, penutur ataupun pelajar bahasa Esperanto, serta peminat budaya China. III. Anugerah & Hadiah Karya akan dinilai pada dua peringkat, iaitu penilai

teh, penutur ataupun pelajar bahasa Esperanto, serta peminat budaya China. III. Anugerah & Hadiah Karya akan dinilai pada dua peringkat, iaitu penilai Pesta Filem Mikro Antarabangsa China 2016-2017 Panduan Penyertaan Pertandingan Filem Mikro Antarabangsa Teh & Cinta http://esperanto.cri.cn/teokajamo2016c/ (Chinese) http://esperanto.cri.cn/teokajamo2016e/

More information

SaverBrochure_F 07.ai

SaverBrochure_F 07.ai TAKAFUL SAVER Menabung untuk kesejahteraan masa depan. 今天的投资, 明天的保障 produk berlandaskan syariah nasihat kewangan profesional pengurusan dana islam Konsep Takaful Takaful ialah satu konsep yang berasaskan

More information

BAB SATU

BAB  SATU 2.9 Kesimpulan Dalam bab ini, pengkaji telah membincang kajian-kajian yang telah dijalankan oleh penyelidik-penyelidik lepas tentang kewujudan fenomena percampuran kod dalam wacana pertuturan dan penulisan.

More information

PRUmultiple-cover-crisis_Chi_PDM copy

PRUmultiple-cover-crisis_Chi_PDM copy PRUmultiple crisis cover PRUmultiple crisis cover crisis cover PRUmultiple PRUmultiple crisis cover PRUmultiple crisis cover (TPD) PRUmultiple crisis cover PRUmultiple crisis cover TPD ( 3 ) ( 65 50% 1

More information

Penghargaan

Penghargaan BAB 1 PENGENALAN 1.0 PENGENALAN Hanyu ( 汉语 )atau bahasa Mandarin baku adalah bahasa pengantar bangsa Han( 汉 民族的共同语言 ) yang berasaskan kepada dialek Beijing. Ia adalah bahasa standard yang telah dirasmikan

More information

Microsoft Word - Avail News _Januari 2017_.doc

Microsoft Word - Avail News _Januari 2017_.doc BERITA AVAIL 1) PROGRAM KICK START WITH AVAIL 2017 (TERKINI)!! Berita BAIK!! Syarikat akan mengadakan satu program iaitu Kick Start With Avail 2017. Program ini merupakan program pembukaan bagi tahun 2017.

More information

SejarahOrang-orang India telah berhijrah ke Malaysia sejak 2,000 tahun yang lalu

SejarahOrang-orang India telah berhijrah ke Malaysia sejak 2,000 tahun yang lalu Sejarah Kedatangan Kaum Cina dan India di Tanah Melayu dan sumbangan mereka dalam proses kemerdekaan Tanah Melayu Pengenalan Kaum India dan Cina di Malaysia Pada umumnya, terdapat tiga kumpulan kaum yang

More information

3 Nombor di dalam segi empat sama ditambah dengan nombor di dalam bulatan dan jumlahnya didarab dengan nombor di dalam segi tiga sama sisi

3 Nombor di dalam segi empat sama ditambah dengan nombor di dalam bulatan dan jumlahnya didarab dengan nombor di dalam segi tiga sama sisi UJIAN DIAGNOSTIK Sk Seksyen 20,2016 MATEMATIK TAHUN 6 KERTAS 2 1 Jam [60 Nama:.. Kelas:. Jawab semua soalan. 1 Rajah 1 menunjukkan sekeping kad nombor. 736 981 Rajah 1 Nyatakan digit yang mewakili nilai

More information

Neo-Konfusianisme 理学 menjadi terkenal pada zaman dinasti Song dan Ming sebagai sebuah gerakan rasional yang menolak kepercayaan karut. Sekitar tahun 1

Neo-Konfusianisme 理学 menjadi terkenal pada zaman dinasti Song dan Ming sebagai sebuah gerakan rasional yang menolak kepercayaan karut. Sekitar tahun 1 Sarjana dalam kebudayaan Cina Golongan pujangga, pegawai, dan pedagang Sejak berabad lamanya, sarjana melambangkan ideal kebudayaan Cina. Individu yang boleh membaca teks klasik, menulis dan melukis, bermain

More information

Microsoft Word - LP 16 August 2011 _19895_.doc

Microsoft Word - LP 16 August 2011 _19895_.doc Lampiran A Teks bacaan (bahasa Cina) 我爱你 三个字看来非常简单, 但是要随便从一些人的口中喊出来, 有时的确有些困难 因为东方人不像西方洋人那么随便, 他们时常把 I love you 挂在嘴边, 不但对自己的爱人常说我爱你, 就算首次见面的美女, 他也敢向对方说出我爱你 自然成习惯后, 就造成洋人太过开放 太过随便, 爱 字就变成没什么价值了 坦白说, 我对家人从来也不曾说过

More information

KAJIAN METAFORA KATA NAMA DAN KATA SIFAT DALAM CERPEN BAHASA MANDARIN

KAJIAN METAFORA KATA NAMA DAN KATA SIFAT DALAM CERPEN BAHASA MANDARIN BAB 1 : PENGENALAN 1.1 PENDAHULUAN Terdapat pelbagai pandangan mengenai genre cerpen dalam dunia kesusasteraan bahasa Cina. Ramai pengkaji menjalankan kajian terhadap asalusul cerpen. Antaranya, terdapat

More information

turut diteliti. Didapati bahawa penulis-penulis iklan bahasa Cina Malaysia cenderung mencampurkan bahasa lain, khususnya bahasa Inggeris ke dalam ayat

turut diteliti. Didapati bahawa penulis-penulis iklan bahasa Cina Malaysia cenderung mencampurkan bahasa lain, khususnya bahasa Inggeris ke dalam ayat BAB 3 METODOLOGI PENYELIDIKAN 3.1 Pengenalan Dalam bab ini, data-data yang dipilih untuk tujuan penyelidikan ini serta caracara data tersebut dipungut akan dibincangkan. Seterusnya, kaedah-kaedah menganalisis

More information

Antara kata-kata tersebut, kata nama merupakan kelas kata bahasa Inggeris yang paling banyak dicampurkan ke dalam iklan-iklan komersial bahasa Cina te

Antara kata-kata tersebut, kata nama merupakan kelas kata bahasa Inggeris yang paling banyak dicampurkan ke dalam iklan-iklan komersial bahasa Cina te BAB 5 KESIMPULAN DAN CADANGAN 5.1 Pengenalan Pengguna-pengguna bahasa di Malaysia cenderung mencampurkan bahasa lain secara sengaja atau tanpa disedari ke dalam pertuturan khususnya di konteks yang tidak

More information

Kategori Program Kursus Latihan ISO. EMS.OHSAS. HACCP Team Building dan Motivasi Pengurusan Sumber Manusia Produktiviti dan Kualiti Kewangan & Perakau

Kategori Program Kursus Latihan ISO. EMS.OHSAS. HACCP Team Building dan Motivasi Pengurusan Sumber Manusia Produktiviti dan Kualiti Kewangan & Perakau KSA TRAINING & CONSULTANCY SDN. BHD. www.ksatraining.com.my Kategori Program Kursus Latihan ISO. EMS.OHSAS. HACCP Team Building dan Motivasi Pengurusan Sumber Manusia Produktiviti dan Kualiti Kewangan

More information

Pengiklanan merupakan sebahagian daripada proses pembudayaan dan pemasyarakatan pengguna hari ini

Pengiklanan  merupakan  sebahagian daripada  proses  pembudayaan  dan  pemasyarakatan  pengguna  hari  ini LAMPIRAN I (Soalan Temu Bual) 1 Soalan-soalan yang dikemukakan kepada penulis-penulis iklan bahasa Cina di Malaysia (responden-responden) dalam sesi temu bual: Masa yang diambil: Lebih kurang 1 jam bagi

More information

Microsoft Word - Soo Yew Phong_laporan penyelidikan.doc

Microsoft Word - Soo Yew Phong_laporan penyelidikan.doc BAB 1 PENGENALAN 1.1 Latar Belakang Kajian Menurut Statistik Perangkaan Banci Penduduk 2010 yang dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia, Malaysia merupakan sebuah negara yang terdiri daripada pelbagai

More information

Su Yingying 86 The Sprout and Development of Chinese Classical Culture in Malaya during the 20 th Century: Fields and Influences SU Yingying School of

Su Yingying 86 The Sprout and Development of Chinese Classical Culture in Malaya during the 20 th Century: Fields and Influences SU Yingying School of 85 Sepanjang Abad ke-20: Kajian tentang Bidang serta Kesannya 1 SU Yingying Institut Bahasa-bahasa Asia dan Afrika Universiti Pengajian Bahasa-Bahasa Asing Beijing. Abstrak Abad ke-20 merupakan tempoh

More information

Langkah-langkah membeli atau menambah SAP Public Gold Membuat bayaran ke Akaun SAP Public Gold Nama Akaun: PUBLIC GOLD MARKETING SDN BHD Nombor Akaun

Langkah-langkah membeli atau menambah SAP Public Gold Membuat bayaran ke Akaun SAP Public Gold Nama Akaun: PUBLIC GOLD MARKETING SDN BHD Nombor Akaun Program Akumulasi Perak TM (SAP) Program Akumulasi Perak TM (Silver Accumulation Program TM ) bertujuan memudahkan orang ramai untuk membuat simpanan perak dengan modal serendah RM100 sahaja. Program ini

More information

1

1 C C S 通函 Circular 中国船级社 (2012 年 ) 通函第 87 号总第 249 号 2012 年 9 月 17 日 ( 共 5 页 ) 发 : 总部相关处室 各分社 / 办事处并转船公司 发送 SSA 时船舶识别指南 - 转发马来西亚航运通告 NPM43/2010 马来西亚海事主管机关近期向港口当局 / 委员会 船东 航运代理 船长 船上海员以及其它航运机构下发航运通告 NPM43/2010,

More information

<4D F736F F D BBAAD0A1B6ADCAC2BBE1D5C2B3CCD1F9B1BEA3A8C2EDC0B4CEC4B0E6B1BEA3A92E646F63>

<4D F736F F D BBAAD0A1B6ADCAC2BBE1D5C2B3CCD1F9B1BEA3A8C2EDC0B4CEC4B0E6B1BEA3A92E646F63> 华小董事会章程样本 ( 马来文版本 ) 这份华小董事会章程样本只供参考 各校董事会应根据各自的具体情况, 拟定本身的董事会章程 注意事项 : 在这份华小董事会章程样本里, 有关加黑的条文或段落是必须具有的 (2008 年 1 月修订 ) SURATCARA PENGELOLAAN LEMBAGA PENGELOLA SEKOLAH SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN (C) ABCD,

More information

摘 要 在 1990, 毛 四 周 群 山 抱, 而 在 山 中, 蕴 藏 着 丰 富 的 锡 米 銔 毛 个 村 改 邦, 马 来 文 Kampung Asam Kumbang 銔 Asam Kumbang 是 种 特 别 的 树, 在 英 文 称 Roselle, 中 文 个 美 称 洛 花 銔

摘 要 在 1990, 毛 四 周 群 山 抱, 而 在 山 中, 蕴 藏 着 丰 富 的 锡 米 銔 毛 个 村 改 邦, 马 来 文 Kampung Asam Kumbang 銔 Asam Kumbang 是 种 特 别 的 树, 在 英 文 称 Roselle, 中 文 个 美 称 洛 花 銔 UTAR NEW VILLAGE COMMUNITY PROJECT REPORT NAME OF NEW VILLAGE: ASAM KUMBANG, KUALA KUBU BHARU 邦, 毛 SELANGOR Project carried out by: Student Name ID Number Course Year/ Semester 1. Lee Ai Lian 12ABB04738

More information

Penghargaan

Penghargaan BAB 4 ANALISIS DATA 4.0 PENGENALAN Kajian ini dijalankan untuk meneliti keupayaan mahasiswa/i etnik Melayu mentranskripsikan dan membezakan komponen utama fonetik bahasa Mandarin dari aspek mendengar dalam

More information

BAB SATU

BAB  SATU shopping dan rap juga dicampurkan langsung ke dalam ayat berita hiburan, tetapi versi bahasa Cina yang sedia ada tidak digunakan. Begitu juga kata bahasa Inggeris yang telah diakronimkan dan bersifat singkat,

More information

Isi Kandungan 2 Muka surat 1. Kalendar Akademik Pogram 2. Struktur Kurikulum 2.1 Kursus Yang Ditawarkan Sinopsis Kursus 5 2. Sistem Penyampaian

Isi Kandungan 2 Muka surat 1. Kalendar Akademik Pogram 2. Struktur Kurikulum 2.1 Kursus Yang Ditawarkan Sinopsis Kursus 5 2. Sistem Penyampaian BIL KURSUS KOD KURSUS NAMA AKTIVITI/TEMPAT /TARIKH/ PENSYARAH PENGIRING INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS KENT TUARAN, SABAH PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN DENGAN KEPUJIAN ( Bahasa Cina Pendidikan

More information

Book Reviews 姓 姓书评姓 Penulis juga turut memperincikan kajian sastera dan penulisan Bahasa Cina di Malaysia lebih memberi penekanan ke atas kriteria sep

Book Reviews 姓 姓书评姓 Penulis juga turut memperincikan kajian sastera dan penulisan Bahasa Cina di Malaysia lebih memberi penekanan ke atas kriteria sep Southern University College Academic Journal, Volume 3, August 2015 鞙南方大学学 鞚第 3 卷 姓 2015 8 姓 Yow Cheun Hoe, Antara China dengan Tanah Tempatan: Satu Kajian Pemikiran Dwipusat di Kalangan Penulis Cina di

More information

6. Mary sedang bunga di dalam pasu dengan sabar. A. mencuci C. menyolek B. menjahit D. menggubah 7. Kakak berasa gembira berjaya melanjutkan pelajaran

6. Mary sedang bunga di dalam pasu dengan sabar. A. mencuci C. menyolek B. menjahit D. menggubah 7. Kakak berasa gembira berjaya melanjutkan pelajaran SJKC KEOW KUANG BUKIT KECIL, BUKIT MERTAJAM PENILAIAN PEMAHAMAN BAHASA MALAYSIA TAHUN 5 (MAC 2017) Soalan 1 hingga 16 BAHAGIAN A [20 markah] Isi tempat kosong dengan jawapan yang paling sesuai. 1. Perdana

More information

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation Phone script to make Appointments Life Planner: Good morning / afternoon, may I speak to [ Customer s First Name ] please? [ If not comfortable to use First Name, then use Mr./Mrs./Ms. ] Customer: Yes

More information

2016/6/5 Wonderful Indonesia Gourmet Festival Digelar 美妙印尼美食节在京隆重开幕 Wonderful Indonesia Gourmet Festival Digelar 美妙印尼美食节在京隆重开幕 KBRI Beijing

2016/6/5 Wonderful Indonesia Gourmet Festival Digelar 美妙印尼美食节在京隆重开幕 Wonderful Indonesia Gourmet Festival Digelar 美妙印尼美食节在京隆重开幕 KBRI Beijing Wonderful Indonesia Gourmet Festival Digelar 美妙印尼美食节在京隆重开幕 2016-06-03 KBRI Beijing 印尼馆 KBRI Beijing bekerja sama dengan ASEAN China Center (ACC) telah menyelenggarakan acara pembukaan Wonderful Indonesia

More information

Tajuk

Tajuk BAB 3 METODOLOGI 3.1 Pengenalan Kajian ini merupakan satu kajian deskriptif mengenai corak penggunaan metafora dalam puisi tradisional bahasa Cina. Pengkaji akan menganalisis item leksikal yang mengandungi

More information

各位记者先生,小姐

各位记者先生,小姐 恢复小学母语教授数理运动 研讨会暨 还我母语教育 明信片推介礼 董总主席叶新田讲词 日期 :2007 年 7 月 8 日地点 : 董教总教育中心 402 礼堂 今天, 董教总联合马来西亚华校校友联总 隆雪中华大会堂 马来西亚南洋大学校友会 马来西亚留台联总 马来西亚留华同学会 也联合马来族群团体大马学术团体 人民宗教学校理事会以及马来西亚淡米尔教育研究与发展基金会 公民关怀组织等在此举办 恢复小学母语教授数理运动

More information

出生于柔佛州的麻坡的 Bukit Gambir,Dato Onn 是 Dato' Ja'afar bin Haji Muhammad 的儿子 柔佛州第一任 首席部长 他是柔佛王室并从小受到 Ibrahim 苏丹 (Abu Bakar 苏丹的儿子 ) 的照顾, 并在他去英国深造之前 接受被马来教育 在

出生于柔佛州的麻坡的 Bukit Gambir,Dato Onn 是 Dato' Ja'afar bin Haji Muhammad 的儿子 柔佛州第一任 首席部长 他是柔佛王室并从小受到 Ibrahim 苏丹 (Abu Bakar 苏丹的儿子 ) 的照顾, 并在他去英国深造之前 接受被马来教育 在 Tingkatan 3: Bab 4 Kerjasama Antara Kaum Ke Arah Kemerdekaan 种族间的合作以迈向独立 Pengenalan 识别 1. Membina sebuah negara yang merdeka dan berdaulat seperti yang kita nikmati pada hari ini bukanlah mudah. 要建立一个我们今天享受的独立主权的国家,

More information

BM - 1 rancangan pembangunan perniagaan CNI SELAMAT DATANG KE KELUARGA BESAR CNI Kalau kecil tapak tangan nyiru kami tadahkan. CNI mengalu-alukan keda

BM - 1 rancangan pembangunan perniagaan CNI SELAMAT DATANG KE KELUARGA BESAR CNI Kalau kecil tapak tangan nyiru kami tadahkan. CNI mengalu-alukan keda BM - 0 rancangan pembangunan perniagaan CNI kandungan BM-1 BM-1 BM-2 BM-3 Selamat Datang Ke Keluarga Besar CNI Keistimewaan Rancangan Pembangunan Perniagaan CNI Sistem Kenaikan Pangkat Bagaimana Pelan

More information

Microsoft Word - Avail News _Mac 2017_.doc

Microsoft Word - Avail News _Mac 2017_.doc BERITA AVAIL 1) AVAIL PAKEJ IPO (TERKINI)!! Berita BAIK!! Syarikat telah menjalankan satu promosi yang sangat hebat sempena Avail Go Public 2022. Pakej tersebut ialah Avail Pakej IPO. Terdapat 5 SET pilihan

More information

Asia Foundation and Merdeka Center release 2008 National Youth Survey

Asia Foundation and Merdeka Center release 2008 National Youth Survey NEWS RELEASE NEWS RELEASE 30 th June 2009 Merdeka Center poll: Youth well informed but politically disconnected KUALA LUMPUR - Malaysian youth in general seem to be well informed on current issues but

More information

KAJIAN METAFORA KATA NAMA DAN KATA SIFAT DALAM CERPEN BAHASA MANDARIN

KAJIAN METAFORA KATA NAMA DAN KATA SIFAT DALAM CERPEN BAHASA MANDARIN KAJIAN METAFORA KATA NAMA DAN KATA SIFAT DALAM CERPEN BAHASA MANDARIN LAU YOKE LIAN DISERTASI DISERAHKAN UNTUK MEMENUHI KEPERLUAN BAGI IJAZAH SARJANA PENGAJIAN BAHASA MODEN FAKULTI BAHASA DAN LINGUISTIK

More information

KAJIAN METAFORA KATA NAMA DAN KATA SIFAT DALAM CERPEN BAHASA MANDARIN

KAJIAN METAFORA KATA NAMA DAN KATA SIFAT DALAM CERPEN BAHASA MANDARIN BAB 3: METODOLOGI 3.1 PENGENALAN Penyelidik telah mengadakan beberapa pertemuan dengan Dr Tan Kay Teh yang disusun oleh setiausaha alumni Universiti Nanyang untuk menyempurnakan kajian ini. Antara pertemuan

More information

一月 JANUARI

一月  JANUARI 兰瑙培文小学 2015 年行政周历 TAKWIM SJK ( C ) PAI WEN,RANAU 2015 日期 TARIKH 星期 HARI 课程 Kurikulum 一月 JANUARI 学生事务 Hal Ehwal Murid 1/1 四 /khamis 元旦假期 / Cuti Tahun Baru 2015 兼修课程 KoKurikulum 2/1 五 / jumaat Pengemaskinian

More information

社團改組資料

社團改組資料 育達科技大學學生社團基本資料卡 Yu Da University of Science and Technology 學年度 Tahun akademik Kartu Informasi Dasar Siswa Sekolah 社團名稱 Nama komunitas 類別 : 學生自治團體 Kategori: Grup otonomi mahasiswa 社辦地址 : Alamat sosial:

More information

Microsoft Word - Avail News _Jun 2017_.doc

Microsoft Word - Avail News _Jun 2017_.doc BERITA AVAIL 1) AVAIL PAKEJ IPO (TERKINI)!! Berita BAIK!! Syarikat telah menjalankan satu promosi yang sangat hebat sempena Avail Go Public 2022. Pakej tersebut ialah Avail Pakej IPO. Terdapat 5 SET pilihan

More information

ISM Circular: 20 –2005

ISM Circular: 20 –2005 ISM PUBLIC FOR IMMEDIATE RELEASE CENTRAL SYSTEM FOR MOTOR INSURANCE NO CLAIM DISCOUNT (NCD) 30 June 2010 All motor insurance and takaful companies in Malaysia have integrated their sales systems with the

More information

Microsoft Word - Avail News _Ogos 2017_.doc

Microsoft Word - Avail News _Ogos 2017_.doc BERITA AVAIL 1) PROMOSI PANGKAT TERBARU (TERKIN)!! Syabas & Tahniah kepada pemimpin pemimpin yang terhebat dan digelar pangkat GM pada Bulan Bonus Ogos 2017!! Kejayaan cemerlang khas kepada GM terbaru,

More information

6. P.Pinang P051 Bayan Baru 峇央峇鲁 7. Perak P064 Ipoh Timur 怡保东区 8. Perak P065 Ipoh Barat 怡保西区 9. Perak P066 Batu Gajah 华都牙也 10. Perak P070 Kampar 金宝 11

6. P.Pinang P051 Bayan Baru 峇央峇鲁 7. Perak P064 Ipoh Timur 怡保东区 8. Perak P065 Ipoh Barat 怡保西区 9. Perak P066 Batu Gajah 华都牙也 10. Perak P070 Kampar 金宝 11 CALON-CALON MCA BAGI KERUSI PARLIMEN No. Negeri Parlimen Calon MCA 1. Kedah P009 Alor Setar 亚罗士打 Chor Chee Heung, Dato Seri 曹智雄 58 tahun Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Naib Presiden MCA 2. Kedah

More information

Microsoft Word - Avail News _April 2015_.doc

Microsoft Word - Avail News _April 2015_.doc AVAIL BEAUTY SDN BHD (599827-W) (AJL 931505) WISMA AVAIL N0. 23, Jalan Kenari 17E, Bandar Puchong Jaya, 47100 Puchong, Selangor Darul Ehsan, Malaysia. Tel: 603-8070 1822 Fax: 603-8070 2622 Website: www.availbeauty.com

More information

1936- Golongan tentera mengambil alih pentadbiran Jepun. 军 方 接 管 了 日 本 的 行 政 管 理 Jepun menakluki Manchuria. 日 本 入 侵 满 洲 Jepun menguasai Ko

1936- Golongan tentera mengambil alih pentadbiran Jepun. 军 方 接 管 了 日 本 的 行 政 管 理 Jepun menakluki Manchuria. 日 本 入 侵 满 洲 Jepun menguasai Ko Tingkatan 3- Bab 1: Pendudukan Jepun di Negara Kita ( 日 本 侵 占 我 国 ) Pengenalan 介 绍 1. Pendudukan Jepun di negara kita telah berlangsung selama tiga tahun setengah iaitu dari 15 Februari 1942 hingga 12

More information

BookCatalog FINAL

BookCatalog FINAL Katalog BUKU OBOR Belia * Pelajaran Alkitab & Umum * Siri Asas Kerpercayaan Kristian Siri Bimbingan Remaja * Kanak-Kanak & Keluarga * Siri Kaunselling Pastoral Siri Kupasan Alkitab * Siri Kaunselling *

More information

Q9: How do I identify myself as a winner to Tesco? A: Winners must present original Tesco receipts, NRIC and display the SMS indicating your winning O

Q9: How do I identify myself as a winner to Tesco? A: Winners must present original Tesco receipts, NRIC and display the SMS indicating your winning O Tesco Ong Mali 2019 House of Prosperity Contest Frequently Asked Question Q 1: How do I participate in the Ong Mali contest? A: You must shop at any Tesco stores or Tesco Online Shop (GHS) with a minimum

More information

ISI KANDUNGAN (1) Pendahuluan 1 (2) Pandangan Dan Cadangan 1 (i) Menggubal sistem pembinaan sekolah komuniti bagi setiap 1 aliran sekolah (ii) Meranca

ISI KANDUNGAN (1) Pendahuluan 1 (2) Pandangan Dan Cadangan 1 (i) Menggubal sistem pembinaan sekolah komuniti bagi setiap 1 aliran sekolah (ii) Meranca Memorandum Pendidikan Berkenaan Dengan DRAF RANCANGAN STRUKTUR NEGERI SELANGOR 2020 Disediakan Oleh Gabungan Lembaga-Lembaga Sekolah-Sekolah Cina Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur Dikemukakan

More information

AXA-AFFIN Maximiser-Brochure(Mar2018)

AXA-AFFIN Maximiser-Brochure(Mar2018) Investment-Linked Bancassurance I want to leave a legacy to ensure my family s future AFFIN Maximiser Legacy planning takes on many meanings for different people, however, at its focus is the notion that

More information

Travel Protector Flight delays. Loss of luggage. Illness. An accident. Whether you are on a business trip or on holiday with your family, any of these

Travel Protector Flight delays. Loss of luggage. Illness. An accident. Whether you are on a business trip or on holiday with your family, any of these BANCASSURANCE Travel Protector For your safety wherever you travel Call us now at 03-5516 9988, visit Alliance Bank branches or log on to www.alliancebank.com.my Underwritten by MSIG Insurance (Malaysia)

More information

Microsoft Word - Avail News _November 2017_.doc

Microsoft Word - Avail News _November 2017_.doc BERITA AVAIL 1) PROMOSI PANGKAT TERBARU (TERKIN)!! Syabas & Tahniah kepada pemimpin pemimpin yang terhebat dan digelar pangkat GM pada Bulan Bonus November 2017!! Kejayaan cemerlang khas kepada GM terbaru,

More information

Sustainable Education 9 Kitar semula merupakan salah satu aspek dalam konteks pengurusan. Amalan kitar semula perlu dipupuk sejak kecil lagi. Lagipun

Sustainable Education 9 Kitar semula merupakan salah satu aspek dalam konteks pengurusan. Amalan kitar semula perlu dipupuk sejak kecil lagi. Lagipun Sustainable Education 8 Penggunaan Kaedah Nyanyian Untuk Meningkatkan Pengetahuan Tentang Cara Pengurusan Bahan Kitar Semula TAN JUN MING 1 CHIN CHEE KEONG 2 1 SJKC ON PONG 2, Pandan Mewah, 68000 Ampang

More information

新校舍虽然只是木板屋结构的旧款式校舍, 但学校的范围已比以前大得多, 且因濒临海边, 空气异常清新, 同时因远离街市, 得以免除喧嚣的干扰, 实有助于学子潜心学习 一九七三年, 在本校服务二十余载之董能隆校长因思乡心切, 申请调职成功, 终于在离留两难中告别了这所由他细心培育成长的学校 董能隆校长的

新校舍虽然只是木板屋结构的旧款式校舍, 但学校的范围已比以前大得多, 且因濒临海边, 空气异常清新, 同时因远离街市, 得以免除喧嚣的干扰, 实有助于学子潜心学习 一九七三年, 在本校服务二十余载之董能隆校长因思乡心切, 申请调职成功, 终于在离留两难中告别了这所由他细心培育成长的学校 董能隆校长的 公元一九三一年, 本地乡亲陈财发君与卢见广君倡议, 本地须拥有一所学校,, 以培养下一代之人才, 并给予他们适当的教育, 俾能为国家及人民服务 在他两老的极力推动与支持下, 一所平民私塾小学终于诞生了 至一九四一年, 才算正式成立了学校, 尽管如此, 却尚未拥有本身的舍 第二次世界大战过后, 公立启华小学终于成立了, 然而亦只是租用店铺暂充校舍, 并聘请许照光先生为首任校长, 由卢见广君担任首任董事长,

More information

Microsoft PowerPoint - -Poster Making Competition BP- Introduction to Cultural Assets [Powerpoint] [Compatibility Mode]

Microsoft PowerPoint - -Poster Making Competition BP- Introduction to Cultural Assets [Powerpoint] [Compatibility Mode] Pertandingan Mencipta Poster Untuk memperkenalkan BALIK PULAU 介绍浮罗山背 宗旨 : - 将一个浮罗山背的地标或一位手工师傅的故事告知游客 - 可以选择故事的任何部分 Tujuan: Memberitahu cerita tentang satu tempat atau seorang tukang kraftangan Balik Pulau

More information

Microsoft Word - Avail News _Januari 2015_.doc

Microsoft Word - Avail News _Januari 2015_.doc AVAIL BEAUTY SDN BHD (599827-W) (AJL 931505) WISMA AVAIL N0. 23, Jalan Kenari 17E, Bandar Puchong Jaya, 47100 Puchong, Selangor Darul Ehsan, Malaysia. Tel: 603-8070 1822 Fax: 603-8070 2622 Website: www.availbeauty.com

More information

Microsoft Word - PDPA2010.doc

Microsoft Word - PDPA2010.doc PERSONAL DATA PROTECTION NOTICE The Personal Data Protection Act 2010 ( Act ) regulates the processing of personal data in commercial transactions. Due to its nature of activities, REVITA LIFESTYLE SDN

More information

1. NAMA DAN ALAMAT PENDAFTARAN 1.1 Persatuan ini dikenali dengan nama Persatuan Usahawan Maju Malaysia (PUMM) atau dengan perkataan Inggeris Malaysian

1. NAMA DAN ALAMAT PENDAFTARAN 1.1 Persatuan ini dikenali dengan nama Persatuan Usahawan Maju Malaysia (PUMM) atau dengan perkataan Inggeris Malaysian NO. KANDUNGAN M/S 1. NAMA DAN ALAMAT PENDAFTARAN 2 2. BENDERA DAN LAMBANG 2 3. OBJEKTIF OBJEKTIF 2 4. KEAHLIAN 3 5. YURAN YURAN & BAYARAN LAIN 3 6. PEMBERITAHUAN & PEMECATAN AHLI 4 7. PERSATUAN BUKAN BADAN

More information

4. Treatment for illness or discomfort/ 治疗疾病或不适的方法 / Rawatan untuk masalah tersebut B. Please describe the condition of illness, sign(s) and symptom(s

4. Treatment for illness or discomfort/ 治疗疾病或不适的方法 / Rawatan untuk masalah tersebut B. Please describe the condition of illness, sign(s) and symptom(s Product Testimony Form/ 产品见证表格 / Borang Testimoni Produk Personal Details / 个人资料 /Keterangan Diri Name/ 姓名 / Nama IC No/ 身份证号码 / No Kad Pengenalan Age/ 年龄 / Umur Gender/ 性别 / Jantina : Male/ 男 / Lelaki

More information

Minit Mesyuarat

Minit Mesyuarat PERSEKUTUAN PERSATUAN PEDAGANG SARANG BURUNG MALAYSIA (Registration No : 0799-08-WKL) 1 Secretariat Office : 19, Lebuh Batu Maung 12/1, 11960 Pulau Pinang. Tel : 017-4614178 Fax : 04-6264361 Email : pppsbm@gmail.com

More information

PV Qualifier Incentive RM 1,250 (2) During the promotional period who achieves a Total (Bonus ) Sale Volume target. End of the promotional peri

PV Qualifier Incentive RM 1,250 (2) During the promotional period who achieves a Total (Bonus ) Sale Volume target. End of the promotional peri Longrich China Incentive Trip Promotion Promotional Period : From 18 th March 2013 to 12 th May 2013 Qualification Requirements Entitlement 7,000PV Incentive RM 1,250 (1) During the promotional period

More information

Result.xls

Result.xls 0 年 第 二 十 届 义 安 城 全 国 ( 西 南 区 ) 舞 狮 锦 标 赛 南 狮 自 选 高 桩 项 目 0 年 7 月 日 地 点 :West Coast Community Centre 艺 威 体 育 会 Yi Wei Athletic Association 艺 胆 雄 威 9. 南 仙 龙 狮 体 育 会 Nam Sieng Dragon & Lion Dance Activity

More information

Microsoft Word - Avail News _Oktober 2017_.doc

Microsoft Word - Avail News _Oktober 2017_.doc BERITA AVAIL 1) PROMOSI PANGKAT TERBARU (TERKIN)!! Syabas & Tahniah kepada pemimpin pemimpin yang terhebat dan digelar pangkat GM pada Bulan Bonus Oktober 2017!! Kejayaan cemerlang khas kepada GM terbaru,

More information

WE WILL PUT FULL EFFORT AND FULL HEART INTO SERVING YOU Helping families in need and disadvantaged children Enabling senior citizens to stay active an

WE WILL PUT FULL EFFORT AND FULL HEART INTO SERVING YOU Helping families in need and disadvantaged children Enabling senior citizens to stay active an PAP JURONG GRC SERVING WITH ALL OUR HEARTS BERKHIDMAT DENGAN SEPENUH HATI 全心全力为您服务 JURONG CENTRAL JURONG SPRING BUKIT BATOK SMC YUHUA SMC TAMAN JURONG BUKIT BATOK EAST www.juronggrc.sg CLEMENTI WE WILL

More information

Penghargaan

Penghargaan BAB 5 KESIMPULAN DAN CADANGAN 5.0 PENGENALAN Bab 5 akan memaparkan kesimpulan berdasarkan analisis kesilapan yang dijalankan dalam Bab 4. Selain daripada itu, bab ini akan disusuli dengan implikasi kajian,

More information

perkataan cina tertentu. Murid dapat mengingati sesuatu perkataan cina yang baru dipelajari, tetapi mudah lupa selepas satu jangka masa. Berdasarkan p

perkataan cina tertentu. Murid dapat mengingati sesuatu perkataan cina yang baru dipelajari, tetapi mudah lupa selepas satu jangka masa. Berdasarkan p 1. TAJUK INOVASI Ng Sing Yee yee.mika@yahoo.com GAMBAR & KARAKTER CINA (Bahasa Cina (SK)) (Tempat Pertama Kategori Pelajar Guru) 2. OBJEKTIF 1. Menggabungkan teknik melukis dalam kaedah Tafsiran Gambar

More information

Kepada Pusat-pusat Stokis dan semua Anggota Avail Beauty:

Kepada Pusat-pusat Stokis dan semua Anggota Avail Beauty: AVAIL BEAUTY SDN BHD (599827-W) (AJL 931505) WISMA AVAIL N0. 23, Jalan Kenari 17E, Bandar Puchong Jaya, 47100 Puchong, Selangor Darul Ehsan, Malaysia. Tel: 603-8070 1822 Fax: 603-8070 2622 Website: www.availbeauty.com

More information

独立小组到伦敦的使命是跟英国政府谈判关于马来亚的独立 2. Tunku Abdul Rahman telah mengetuai Rombongan Merdeka. Beribu-ribu rakyat berkumpul memberi sokongan padu kepada anggota

独立小组到伦敦的使命是跟英国政府谈判关于马来亚的独立 2. Tunku Abdul Rahman telah mengetuai Rombongan Merdeka. Beribu-ribu rakyat berkumpul memberi sokongan padu kepada anggota Tingkatan 3: Bab 5 Kemerdekaan 31 Ogos 1957 独立 1957 年 8 月 31 日 Pengenalan 介绍 1. Keputusan Pilihan Raya 1955 telah menyebabkan British terpaksa menerima hakikat bahawa Parti Perikatan telah mendapat sokongan

More information

Transfer funds across the globe in an instant Welcome to the world of instant fund transfers. With Global Transfer, you can transfer funds instantly t

Transfer funds across the globe in an instant Welcome to the world of instant fund transfers. With Global Transfer, you can transfer funds instantly t Global Transfer FREE instant fund transfer. Powered by Citi. Transfer funds across the globe* in an instant Easy, fast and convenient MEMBER *Refer to the list of countries available inside. Transfer funds

More information

July 2017 Business Incentive

July 2017 Business Incentive New Customers Receive RM400 Loyalty Shopping Dollars! 新优惠顾客 RM400 之消费回馈券 Pelanggan Baru Mendapat RM400 Nilai Beli Belah! New Directors earn RM1,688 Guaranteed! 新总监保障分红 赚取 RM1,688! Pengarah Baru Memperolehi

More information

Yes you do. In the case of a banker s cheque (whether in local or foreign currency, depending on the bank concerned)/bank draft/foreign currency deman

Yes you do. In the case of a banker s cheque (whether in local or foreign currency, depending on the bank concerned)/bank draft/foreign currency deman The Association of Banks in Malaysia 马来西亚银行公会 Frequently Asked Questions 50 sen Cheque Processing Fee 经常被问及的问题 -50 仙支票处理手续费 1. When will the cheque processing fee be charged? 何时开始收取支票处理手续费? It will be

More information

Q: Must the Relationship Managers or sales persons handling the investment products of SCSB be licensed? Does that mean your RMs are now under SCSB? W

Q: Must the Relationship Managers or sales persons handling the investment products of SCSB be licensed? Does that mean your RMs are now under SCSB? W New Subsidiary Standard Chartered Securities (B) Sdn Bhd (SCSB) FAQ Q: What is this? A: In line with regulatory obligations, Standard Chartered Bank has set up a locally incorporated subsidiary, Standard

More information

28 EN-PRUlink golden managed 01

28 EN-PRUlink golden managed 01 All data is as of 31 December 2015 unless otherwise stated Features of Fund Eastspring Investments Berhad (531241-U) All data is as of 31 December 2015 unless otherwise stated How the Fund has performed

More information

_MCA, Youth and Wanita Division Delegates (MCA Website).pdf

_MCA, Youth and Wanita Division Delegates (MCA Website).pdf Page 1 of 8 MCA AH LENG @ LAM HENG LENG CHAN AH CHEE CHEE LAN CHEW KONG FACT CHIN BO WEE CHOH NYEE NGAH CHONG KOK SHENG CHONG PAK YONG CHOO OI LAN FONG QUEE MOI GAN SWEE CHONG GOH ENG CHYE HON CHOO SING

More information

Contents Bahasa Indonesia

Contents Bahasa Indonesia Visit www.tp-link.com/support for user guides, FAQs, warranty & more Quick Installation Guide Wi-Fi Camera TP-Link Technologies Co., Ltd. Specifications are subject to change without notice. is a registered

More information

这项运动还呼吁回教徒团结起来反抗在回教国家的西方殖民主义 (c) Idea perjuangan Gerakan Islah telah disebar ke Tanah Melayu oleh pelajar-pelajar Melayu yang menuntut di Mesir, khusu

这项运动还呼吁回教徒团结起来反抗在回教国家的西方殖民主义 (c) Idea perjuangan Gerakan Islah telah disebar ke Tanah Melayu oleh pelajar-pelajar Melayu yang menuntut di Mesir, khusu Tingkatan 2 Bab 8: Kebangkitan Semangat Kebangsaan Untuk Mengangkat Martabat Bangsa 民族复兴的精神以为了提升民族的尊严 8.1 Maksud Semangat Kebangsaan 民族精神的意思 1. Semangat kebangsaan atau nasionalisme bermaksud perasaan

More information

武吉班让小学 三年级华文 形成性评价 简介

武吉班让小学 三年级华文 形成性评价 简介 MOTHER TONGUE LANGUAGE (CL) RESPECT RESPONSIBILTY TEAMWORK LIFELONG LEARNING 武吉班让小学 三年级华文 形成性评价 简介 多元的评价形式 帮助学生改善学习, 让学生学习得更投入 更有意义 1) 日常教学中的评价 通过提问和互动对学生进行评价 2) 有规划的评价 学期测验 单元练习 评价性任务, 如朗读 讲述 复述故事 口语互动等

More information

AXA-Wealth Edu Brochure (2015)

AXA-Wealth Edu Brochure (2015) Investment-Linked I want the BEST for my child... starting from NOW Wealth Edu An investment-linked insurance plan that complements your education savings a comprehensive plan to show your love to your

More information

Dasar Menuju ke Selatan

Dasar Menuju ke Selatan 前言 (Page5) Dasar Baharu Menuju Ke Selatan PENDAHULUAN Pada masa kini didapati negara-negara Korea, Jepun, China, Europa dan Amerika Syarikat masing-masing telah memasuki pasaran Asia Tenggara. Ini adalah

More information

Microsoft Word - MY_Stern Warning on Product Selling on Internet Classified Ad Sites_1 Feb 2017.docx

Microsoft Word - MY_Stern Warning on Product Selling on Internet Classified Ad Sites_1 Feb 2017.docx 1 February 2017 STERN WARNING ON PRODUCT SELLING ON INTERNET CLASSIFIED AD SITES Dear Young Living Members and Leaders: Our ongoing mission at Young Living is to provide our members with exceptional products

More information

Parkson Malaysia PROSPECTS The emergence of new retail that seamlessly connects online presence with offline retail experience through leveraging on d

Parkson Malaysia PROSPECTS The emergence of new retail that seamlessly connects online presence with offline retail experience through leveraging on d CHAIRMAN S STATEMENT TAN SRI WILLIAM H.J. CHENG Chairman On behalf of the Board of Directors, I hereby present the Annual Report and Audited Financial Statements of Parkson Holdings Berhad ( PHB or the

More information

WHAT SERVICES CAN YOU EXPECT FROM OUR BANK REPRESENTATIVES? If you intend to purchase a life insurance product from our bank representative, you can e

WHAT SERVICES CAN YOU EXPECT FROM OUR BANK REPRESENTATIVES? If you intend to purchase a life insurance product from our bank representative, you can e Bancassurance Service Guide WHAT SERVICES CAN YOU EXPECT FROM OUR BANK REPRESENTATIVES? If you intend to purchase a life insurance product from our bank representative, you can enjoy these value added

More information

I am my wife s protector I am my parents pillar I am my child s role model I am my business s guardian I am my staff s employer Many people depend on

I am my wife s protector I am my parents pillar I am my child s role model I am my business s guardian I am my staff s employer Many people depend on Build a legacy for your family Bina satu legasi untuk keluarga anda 为您的家人建立一份遗产 Allianz Life Insurance Malaysia Berhad (104248-X) I am my wife s protector I am my parents pillar I am my child s role model

More information

Income Family Micro-Insurance and Savings Scheme 英康低收入家庭保险兼储蓄计划 Skim Simpanan dan Insurans-Mikro Keluarga Income Income Family Micro-Insurance and Savings Scheme (IFMISS) Supporting families in crisis

More information

LAPORAN TAHUNAN MSWG MUKTAMAD UNTUK DICETAK A.indd 2 3/17/16 11:39 PM

LAPORAN TAHUNAN MSWG MUKTAMAD UNTUK DICETAK A.indd 2 3/17/16 11:39 PM LAPORAN TAHUNAN 2015 Memacu Pengawasan 20160317 LAPORAN TAHUNAN MSWG MUKTAMAD UNTUK DICETAK A.indd 1 3/17/16 11:39 PM 20160317 LAPORAN TAHUNAN MSWG MUKTAMAD UNTUK DICETAK A.indd 2 3/17/16 11:39 PM Penyata

More information

Kertas 1

Kertas 1 SULIT 32/1 32/1 Bahasa Cina Kertas 1 Ogos 2008 1 jam PEPERIKSAAN PERCUBAAN PENILAIAN MENENGAH RENDAH 2008 KEDAH DARUL AMAN 2008 年 初 中 评 审 预 试 BAHASA CINA 华 文 Kertas 1 试 卷 一 Masa : Satu jam 时 间 :1 小 时 JANGAN

More information

Year 1 Class Form Teacher Contacts Class Form Teacher Address 1A Lin Zhiyi 1B Ho Kian Hui Indra

Year 1 Class Form Teacher Contacts Class Form Teacher  Address 1A Lin Zhiyi 1B Ho Kian Hui Indra Year 1 Class Form Teacher Contacts Class Form Teacher Email Address 1A Lin Zhiyi lin_zhiyi@moe.edu.sg 1B Ho Kian Hui Indra ho_kian_hui_indra@moe.edu.sg 1C Khew Chee Keong khew_chee_keong@moe.edu.sg 1D

More information

Microsoft Word - ULBS BC SPM doc

Microsoft Word - ULBS BC SPM doc LEMBAGA PEPERIKSAAN KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MANUAL PENGENDALIAN UJIAN LISAN BERASASKAN SEKOLAH (ULBS) BAHASA CINA SIJIL PELAJARAN MALAYSIA UJIAN LISAN BERASASKAN SEKOLAH

More information

Wawasan Penabur

Wawasan Penabur BORANG PESANAN BUKU TERBITAN WAWASAN PENABUR 2017 Nama Pemesan: Nama Gereja/Organisasi: Alamat Penghantaran/Pengiriman: Tel (Pejabat): Fax: H/P: Email: Pembayaran cek dibuat atas nama: Wawasan Penabur

More information

二零零九年坚柏华小行政历

二零零九年坚柏华小行政历 20 年坚柏华小行政历 Penggal 1 28.12.2014 01.01. 20 1. 教务会议 ( 一 ) 2. 课外活动会议 3. 课程委员会议 4. 办理一年级新生入学手续 5. 各科小组首次会议 1. Mesyuarat guru ( 1 ) 2. Mesyuarat ko-kurikulum 3. Mesyuarat kurikulum. 4. Murid-murid Tahun1 melapor

More information

Kepada Pusat-pusat Stokis dan semua Anggota Avail Beauty:

Kepada Pusat-pusat Stokis dan semua Anggota Avail Beauty: AVAIL BEAUTY SDN BHD (599827-W) (AJL 931505) WISMA AVAIL N0. 23, Jalan Kenari 17E, Bandar Puchong Jaya, 47100 Puchong, Selangor Darul Ehsan, Malaysia. Tel: 603-8070 1822 Fax: 603-8070 2622 Website: www.availbeauty.com

More information

各 部 门 工 作 总 结 报 告 19

各 部 门 工 作 总 结 报 告 19 各 部 门 工 作 总 结 报 告 19 20 2015 年 工 作 报 告 书 各 部 门 工 作 总 结 报 告 各 部 门 工 作 总 结 报 告 21 2015 年 整 体 工 作 总 结 报 告 秘 书 长 傅 振 荃 2015 年 对 于 董 总 来 说, 除 了 面 对 种 种 不 利 于 母 语 教 育 政 策 的 实 施, 董 总 也 面 对 严 峻 的 内 部 领 导 危 机 的

More information

巴东色海尚正学校2006年度行政历

巴东色海尚正学校2006年度行政历 正月 /JANUARI TARIKH/ 日期 HARI/ 星期 PERKARA/ 事件 Guru Bertugas 值日老师 29.12.2014 一 /ISNIN Mesy. Guru / JK Pengurusan / JK Kurikulum /JK Hem/JK Ko- Kurikulum Pertama Sesi 2014 30.12.2014 二 /SELASA Pendaftaran

More information

KERAJAAN Negeri Pulau Pinang telah memperuntukkan RM24.3 juta pada tahun 2010 bagi Pentadbiran Hal Ehwal Agama Islam Negeri Pulau Pinang. Jumlah perun

KERAJAAN Negeri Pulau Pinang telah memperuntukkan RM24.3 juta pada tahun 2010 bagi Pentadbiran Hal Ehwal Agama Islam Negeri Pulau Pinang. Jumlah perun UMNO, KMA and Parti Cinta Malaysia members creating a ruckus outside the State Assembly. After 53 years of independence, can t we debate like civilised human beings? CM Lim Guan Eng giving a ceramah to

More information

kebudayaan pluralisme dan perdagangan bebas dari AS. Tapi kini kita hampir tidak melihatnya lagi AS seperti yg kita kenal dulu, sehingga Jerman merasa

kebudayaan pluralisme dan perdagangan bebas dari AS. Tapi kini kita hampir tidak melihatnya lagi AS seperti yg kita kenal dulu, sehingga Jerman merasa Isi pokok: Menlu Jerman Sigmar Gabriel: "Strategi - OBOR Tiongkok telah merusak orde/tataan dunia barat" Pada konferensi keamanan ke-54 yg diselenggarakan di Munchen, setelah pada hari kedua pd 17 feb.yl

More information

CPB89 A5 Booklet Employer ALL

CPB89 A5 Booklet Employer ALL GUIDE ON EMPLOYMENT LAWS FOR EMPLOYERS 雇主的雇佣资讯 PANDUAN MENGENAI UNDANG-UNDANG PEKERJAAN UNTUK PARA MAJIKAN If you are hiring employees in Singapore, do you know that you have certain obligations under

More information