Size: px
Start display at page:

Download "https://www.facebook.com/ShareBM/"

Transcription

1 Senarai Peribahasa (1) 1. ada gula ada semut 有利润就有人潮 apabila sesuatu tempat itu mudah mendapat kesenangan atau kemewahan di situlah ramai orang berkumpul. 2. air dicincang tidak akan putus 兄弟姐妹的争执, 将会和好如初 tali persaudaraan tidak akan putus. saudara atau adik beradik akan selamanya bersaudara.hubungan keluarga tidak akan terputus. 3. air tenang jangan disangka tak ada buaya 比喻人不可貌相, 海水不可斗量 orang yang tidak banyak bercakap jangan disangka bodoh atau penakut. 4. alah bisa tegal biasa 习惯成自然 perkara yang sukar apabila kerap kali dilakukan, atau kerap kali berlatih akan terasa mudah dan menjadi mahir. 5. alang-alang mandi biar basah 有始有终 jika mengerjakan sesuatu janganlah sekerat jalan 6. bagai aur dengan tebing 互相扶持, 相辅相成 saling bantu-membantu antara yang satu dengan yang lain. 7. bagai enau dalam belukar 各家自扫门前雪, 莫管他人瓦上霜 sikap mementingkan diri sendiri

2 Senarai Peribahasa (2) 1. bagai isi dengan kuku 水乳交融 persahabatan yang sangat akrab 2. bagai ketam menyuruh anaknya berjalan betul 上梁不正下梁歪 ; 名不正则言不顺 cuba mengajar orang berkelakuan baik sedangkan diri sendiri berkelakuan buruk. 3. bagai kumbang putus tali 逃之夭夭 pergi tidak balik-balik lagi 4. bagai layang-layang putus tali 如断了线的风筝 ; 飘荡的人, 父母无法管教 hidup yang terumbang-ambing dan tidak tentu arah haluan. 5. bagai pahat dengan tukul 被吩咐才做事 bekerja kalau disuruh. 6. bagai tikus membaiki labu 不会修理东西的人 membaiki barang yang tidak diketahui, lalu menjadi semakin teruk/rosak. 7. bagaimana acuan begitu kuihnya 有其父必有其子 perangai atau sifat anak yang serupa seperti ibu bapanya 8. bahasa menunjukkan bangsa 语言是民族的灵魂 bermaksud bahasa menjadi lambang keperibadian masyarakat atau sesuatu bangsa.

3 Senarai Peribahasa (3) 1. bak cendawan tumbuh selepas hujan 雨后春笋 terlalu banyak dalam sesuatu masa, biasanya merujuk kepada benda. 2. banyak udang banyak garam, banyak orang banyak ragam 一种米养百种人 setiap orang mempunyai kegemaran, kemahuan dan pendapat yang tidak sama. 3. bapanya borek, anaknya rintik 有其父必有其子 perangai atau sifat anak yang serupa seperti ibu bapanya 4. belakang parang jika diasah akan tajam juga 只要有好的教育, 蠢材也变天才 orang yang bodoh jika di ajari terus menerus dengan sabar akhirnya akan menjadi pandai juga 5. berapa berat mata memandang, berat lagi bahu memikul 看别人做感觉很难, 自己做更难 beban yang ditanggung oleh seseorang yang menderita kesakitan atau kesusahan adalah lebih berat daripada orang lain yang melihatnya. 6. berapa tinggi terbang bangau, akhirnya hinggap ke belakang kerbau juga 倦鸟归巢 ( 飘洋过海多时, 还是会回去自己的家乡 ) sejauh mana manusia bermigarsi atau merantau, pasti suatu ketika akan pulang ke kampung halaman.

4 Senarai Peribahasa (4) 1. berat sama dipikul, ringan sama dijinjing 有福同享, 有难同当 mengalami susah senang bersama-sama. 2. berpatah arang berkerat rotan 恩短义绝 memutuskan suatu tali persaudaraan atau persahabatan. 3. bersatu teguh, bercerai roboh 团结就是力量 sesuatu akan berhasil apabila dikerjakan bersama-sama. 4. bertemu buku dengan ruas 旗鼓相当 merujuk kepada sesuatu yang sama kuat atau sama tenaga atau perangai. 5. bertepuk sebelah tangan tidak akan berbunyi 孤掌难鸣 sesuatu yang tidak akan terjadi jika satu pihak sahaja yang melakukannya 6. besar pasak dari tiang 入不敷出 lebih besar pengeluaran daripada pendapatan. 7. biar lambat asal selamat 安全第一 biar lambat melakukan sesuatu perkara atau perjalanan itu asalkan menjadi atau selamat sampai.

5 Senarai Peribahasa (5) 1. biar mati anak, jangan mati adat 宁愿丧失儿子, 也不要败了风俗 pegangan adat yang kuat sehingga sanggup anak menjadi korban. 2. biar putih tulang jangan putih mata 士可杀不可辱 lebih baik mati berjuang daripada menanggung malu kerana menyerah kalah. 3. buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali 多做好事, 勿做坏事 jika hendak membuat pekerjaan yang baik, janganlah berlebih-lebihan sehingga tidak pada tempatnya, dan pekerjaan yang jahat hendaklah dihindarkan sama sekali. 4. bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat 团结一致 kata sepakat yang dicapai dalam mesyuarat. 5. bumi mana yang tidak ditimpa hujan 人非圣贤, 孰能无过 setiap orang pasti pernah melakukan kesilapan. 6. bunga bukan sekumtum, kumbang bukan seekor 天涯何处无芳草, 何必单恋一枝花 cinta yang lepas dapat dicari penggantinya. 7. carik-carik bulu ayam lama-lama bercantum juga 家族亲戚的争执不会长久 perselisihan sesama keluarga itu akhirnya akan berbaik kembali. 8. dapat durian runtuh 不劳而获 ; 横财 mendapatkan suatu keuntungan tanpa bersusah-payah terlebih dahulu.

6 Senarai Peribahasa (6) 1. di mana ada kemahuan, di situ ada jalan 有志者, 事竟成 sekiranya kita bersungguh-sungguh dalam satu perkara atau dalam menyelesaikan masalah, kita pasti akan berjaya menyelesaikannya. 2. di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung 国有国法, 家有家规 mengikuti/menghormati adat istiadat di tempat tinggal kita. 3. gajah sama gajah berjuang, pelanduk mati di tengah-tengah 城门失火, 殃及池鱼 apabila ada orang-orang berkedudukan tinggi berkelahi satu sama lain, maka yang menjadi korban adalah orang-orang kecil seperti rakyat 4. genggam bara api, biar sampai jadi arang 有始有终 apabila melakukan atau memulakan sesuatu kerja atau tugas yang sukar hendaklah diteruskan sehingga berjaya atau mencapai matlamatnya. 5. gigi dengan lidah adakalanya tergigit juga 兄弟姐妹 ( 夫妻 ) 终会起争执 antara suami isteri, keluarga dekat atau sahabat, kadangkala timbul perselisihan. 6. habis madu sepah dibuang 没有利用价值就被遗弃 digunakan sewaktu perlu sahaja, setelah itu ditinggalkan. 7. hancur badan dikandung tanah, budi baik dikenang juga 流芳百世, 永垂不朽 budi bahasa yang baik akan dikenang orang meskipun telah meningga dunia.

7 1. hangat-hangat tahi ayam 三分钟热度 Sudut Bahasa Melayu Senarai Peribahasa (7) bersungguh-sungguh pada awalnya sahaja 2. harapkan pagar, pagar makan padi 反被信赖的人出卖 harapan diletakkan pada bahu seseorang tetapi akhirnya orang itu pula yang merosakkannya. 3. harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama 人死留名, 豹死留皮 orang baik meninggalkan nama baik, orang jahat meninggalkan nama jahat. 4. hidung tak mancung pipi tersorong-sorong 炫耀与自己无关的事 orang yang gemar ikut campur masalah orang lain 5. hidup dikandung adat, mati dikandung tanah 只要人活着, 就不能败了风俗 selama hidup harus mengikuti aturan yang berlaku, setelah meninggal dunia berserah pada yang kuasa. 6. hujan emas di negeri orang,hujan batu di negeri sendiri, baik juga di negeri sendiri 金窝银窝不如自己的草窝 meskipun begitu makmur dan mewah hidup di negeri orang, negeri sendiri tetap yang paling baik. 7. hutang emas boleh dibayar, hutang budi dibawa mati 人情债一辈子也还不清 budi baik seseorang tidak dapat dibayar melainkan dikenang selamalamanya

8 1. ikut hati mati, ikut rasa binasa 不要感情用事 Sudut Bahasa Melayu Senarai Peribahasa (8) orang yang mengikut hawa nafsunya akan mendapat akibat yang buruk akhirnya. 2. indah khabar dari rupa 闻非所见 perkhabaran yang terlalu dilebih-lebihkan daripada keadaan 3. ingat sebelum kena, jimat sebelum habis 三思而后行 selalu waspada dan hati-hati; harus berusaha, jangan sampai terlambat. 4. jauh berjalan, banyak pengalaman 读万卷书不如行万里路 orang yang banyak mengembara dan lama hidup itu tentu sekali banyak pengalamannya dan luas pandangannya. 5. kacang lupakan kulit 忘恩负义 orang yang melupakan jasa orang yang pernah menolongnya setelah menikmati kesenangan. 6. kain sehelai sepinggan 倾家荡产 kehabisan harta kerana kecuaian atau lain-lain. 7. kais pagi makan pagi, kais petang makan petang 没工作就没饭吃 orang miskin yang untuk bisa makan harus bekerja keras terusmenerus.

9 Senarai Peribahasa (9) 1. kalau rezeki sepucak tidak boleh jadi segantang 命中有时终需有, 命中无时莫强求 segalanya telah ditakdirkan 2. kalau tidak ada angin masakan pokok bergoyang 无风不起浪 khabar angin yang didengar sudah tentu sedikit sebanyak adakebenarannya, kerana jika tidak, takkan lah orang lain akan bercakap mengenainya. 3. kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya 没有耕耘, 哪来收获 sesuatu cita-cita atau matlamat itu tidak akan tercapai tanpa usaha. 4. kata itu dikota 一诺千金 janji mesti ditunaikan. 5. lain padang lain belalang 异国风俗 lain negeri, lain pula adat resam atau peraturannya. 6. laksana bunga dedap, sungguh merah berbau tidak 虚有其表 orang yang elok dan tampan tetapi tidak berbudi bahasa. 7. lembu punya susu sapi punya nama 徒劳无功 hasil titik peluh orang menjadi kemuliaan orang lain 8. malu berkayuh perahu hanyut 懒人没收获 orang yang malas berusaha tidak akan maju ataupun berjaya.

10 Senarai Peribahasa (10) 1. masuk ke kandang kambing mengembek,masuk ke kandang kerbau menguak 入乡随俗 menyesuaikan diri / mengetahui adat istiadat tempat orang lain 2. melentur buluh biarlah dari rebungnya 教育应该从小开始 mendidik ataupun mendisiplinkan anak-anak lebih baik bermula semasa kecil. 3. mendukung biawak hidup 自讨苦吃 melakukan pekerjaan yang sangat menyusahkan diri 4. orang penyegan susah makan 懒人没收获 orang malas susah hidupnya. 5. panas setahun hapus oleh hujan sehari 功亏一篑 kebaikan yang telah diperbuat menjadi hilang 6. pipit sama pipit, enggang sama enggang 门当户对 setiap orang selalu mencari orang yang sama derajat 7. pisang tidak berbuah dua kali 上一次当, 学一次乖 sekali dah tertipu pastinya akan beringat supaya tidak terpedaya buat kali yang kedua. 8. pucuk dicipta ulam mendatang 意外收获 ; 比预计还好 memperolehi sesuatu melebihi daripada yang dikehendaki.

11 1. rajin dan usaha tangga kejayaan 勤勉是成功之道 Senarai Peribahasa (11) jika ada azam kita akan memperoleh kejayaan. 2. rambut sama hitam hati lain-lain 一种米养百种人 setiap orang berbeza pandangan atau pendapat atau kehendaknya. 3. retak menanti belah 小事化大事 suatu masalah kecil yang menjadi besar tinggal menunggu bencana yang lebih besar. 4. ringan tulang berat perut 勤劳者收获多 orang yang rajin dalam berusaha pasti mendapatkan rezeki. 5. sambil menyelam minum air 一心二用 mencapai dua matlamat sekaligus sambil melakukan satu tindakan. 6. sebab nila setitik rosak susu sebelanga 害群之马 oleh sebab yang sedikit rosak yang banyak. 7. sediakan payung sebelum hujan 未雨绸缪 berjaga-jaga dulu sebelum mendapat sesuatu bencana. 8. sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit 积少成多 bersabar dan gigih dalam melakukan sesuatu akhirnya akan memberikan hasil yang banyak.

12 Senarai Peribahasa (12) 1. seekor kerbau membawa lumpur semuanya habis terpalit 害群之马 seorang yang melakukan kejahatan namun semua orang menjadi ikut terkena dampak akibatnya. 2. sekali air bah sekali pantai berubah 改朝换代 lain ketua lainlah pula kemahuannya 3. seperti abu di atas tunggul 昙花一现 kedudukan tidak tetap dan tidak kuat atau tidak terjamin atau akan digusur 4. seperti anak ayam kehilangan ibu 群龙无首 tidak tentu arah tujuan kerana kehilangan atau berpisah dengan sahabat karib/ pemimpin. 5. seperti anjing dengan kucing 水火不容 dua orang yang selalu bertengkar. 6. seperti api dalam sekam 暗地里做坏事 kejahatan yang dilakukan dalam diam-diam 7. seperti belut pulang ke lumpur 倦鸟归巢 orang merantau pulang ke tempat asalnya. 8. seperti cincin dengan permata 郎才女貌, 天作之合 jodoh yang sesuai atau secocok.

13 1. seperti dihiris dengan sembilu 心如刀割 Sudut Bahasa Melayu Senarai Peribahasa (13) perihal tentang hati atau perasaan yang sangat sedih dan pilu. 2. seperti embun di hujung rumput 昙花一现 kasih sayang yang tidak berkekalan. 3. seperti menarik rambut di dalam tepung, rambut jangan putus tepung jangan berserak 小心翼翼 bersikap bijaksana dalam menyelesaikan sesuatu masalah. 4. seperti menatang minyak yang penuh 无微不至 ; 太过宠爱 seperti menatang minyak yang penuh memelihara anak dengan penuh kasih sayang. 5. seperti talam dua muka 墙头草 ; 双面人 manusia hipokrit, suka berbohong untuk tujuan tertentu 6. seperti telur di hujung tanduk 危在旦夕 keadaan yang sangat genting, menunggu masa untuk musnah. 7. sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna 三思而后行 setiap tindakan atau perbuatan itu hendaknya difikirkan dahulu baikbaik sebelum dikerjakan agar tidak timbul penyesalan di kemudian hari.

14 Senarai Peribahasa (14) 1. sesat di hujung jalan balik ke pangkal jalan 浪子回头 jika menyedari kesalahan atas perbuatan yang telah dilakukan sebaiknya segera kembali ke jalan yang benar. 2. setelah dapat gading bertuah tanduk tidak berguna lagi 喜新厌旧 setelah dapat barang yang lebih baik, barang yang lama dibuang/diketepikan 3. siapa makan lada, dialah terasa pedas 心知肚明 orang yang membuat kesalahan itu akan terasa apabila perkara itu dipercakapkan. 4. siapa makan nangka dialah kena getahnya 善恶终有报 siapa pun yang melakukan kesalahan akan menanggung akibat yang ditimbulkannya 5. sudah diludah dijilat balik 吃回头草 sudah dicela atau dibuang, dipuji dan diambil semula 6. sudah jatuh ditimpa tangga 祸不单行 mendapat malang atau kecelakaan yang berturut-turut. 7. takkan hilang bisa ular menyusur akar 有地位的人更谦虚 orang yang hebat tidak akan hilang ilmunya, kekayaanya dan sebagainya jikalau dia merendah diri serta menghormati orang lain.

15 1. tanam tebu di bibit mulut 口蜜腹剑 Sudut Bahasa Melayu Senarai Peribahasa (15) mengeluarkan perkataan yang manis-manis (memuji-muji dan sebagainya), tetapi mempunyai maksud yang kurang baik 2. tepuk air di dulang terpercik ke muka sendiri 自作自受 bila berbuat sesuatu yang jahat, perkara itu akan terkena kembali kepada kita sendiri. 3. terlepas dari mulut buaya masuk ke mulut harimau 一波未平一波又起 lepas dari satu bahaya, jatuh kembali ke bahaya yang lain 4. tiada beban batu digalas 自讨苦吃 mendapat susah kerana mencampuri urusan orang lain. 5. tiada rotan akar pun berguna 聊胜于无 sekiranya tiada yang terbaik, yang kurang baik pun berguna juga. 6. tidak tahu menari dikatakan lantai jongkang-jongket 吃不到葡萄说葡萄酸 tidak mahu mengakui kebodohan atau kelemahan sendiri 7. ukur baju di badan sendiri 量力而为 berbuat sesuatu atau bertindak atau berbelanja mengikut kemampuan diri sendiri. 8. untung sabut timbul, untung batu tenggelam 幸运则意气风发, 倒霉则一败涂地 jika nasib baik akan mendapat kejayaan jika nasib malang akan mendapat kerugian.

CLS Newsletter No.15 慈 大 華 語 通 訊 第 十 五 月 慈 濟 大 學 語 言 教 學 中 心 活 動 預 告 活 重 要 記 事 重 特 約 專 文 進 泰 國 印 尼 慈 濟 學 校 華 語 教 師 培 訓 慈 濟 人 文 活 動 分 享 動 要 預 記 華 語 教 入 師 華 培 語 訓 語 工 音 作 的 分 世 享 界 嚴 趙 玉 彥 真 老 高 季 節 泰 班

More information

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation SELAMAT DATANG KE PLATFORM PERKONGSIAN KEKAYAAN PENGGUNAANTARABANGSA Pengenalan keahlian DMC DMC ditubuhkan pada 2016 dan ibu pejabat DMC telah ditubuhkan di Kuala Lumpur, Malaysia. DMC ialah satu platform

More information

Kata Ganti Nama Diri padankan jawapan yang betul. 1. Kita 我 2. Mereka 你 3. Saya 他 4. Kamu 你 / 你们 5. Kami 他们 6. Awak 大家 7. Dia 我们 Kata Tanya padankan j

Kata Ganti Nama Diri padankan jawapan yang betul. 1. Kita 我 2. Mereka 你 3. Saya 他 4. Kamu 你 / 你们 5. Kami 他们 6. Awak 大家 7. Dia 我们 Kata Tanya padankan j Kata Ganti Nama Diri padankan jawapan yang betul. 1. Awak 你 / 你们 2. Dia 你 3. Saya 他 4. Mereka 我 5. Kami 他们 6. Kita 我们 7. Kamu 大家 Kata Arah padankan jawapan yang betul. 1. Dalam 前面 2. Atas 后面 3. Luar 上面

More information

17 Membanting tulang 拼命工作 23 Bagai kucing hilang anak 心慌意乱, 不知所措 18 Sediakan payung sebelum hujan 未雨绸缪 19 Hidup segan mati tak mahu 生活困苦 贫穷或多病 20 Jika

17 Membanting tulang 拼命工作 23 Bagai kucing hilang anak 心慌意乱, 不知所措 18 Sediakan payung sebelum hujan 未雨绸缪 19 Hidup segan mati tak mahu 生活困苦 贫穷或多病 20 Jika 1 Sedikitsedikit lamalama jadi bukit 聚少成多 2 Bagai anjing dengan kucing 时常争吵 3 Seperti rusa masuk kampung 少见多怪, 因第一次到某处而感到惊愕 4 Bagai itik pulang petang 行走缓慢 5 Bagai mencurah air ke daun keladi 不听劝告 9 Perang

More information

有点紧, 不过还挺好看吧? B1E Ketat sikit, tetapi masih nampak cantik kan? B1F 小背心真漂亮 让我穿穿好吗? 嗯 Singlet sangat cantik.bolehkah saya memakainya? Okey. 有点紧, 不过还挺好看吧

有点紧, 不过还挺好看吧? B1E Ketat sikit, tetapi masih nampak cantik kan? B1F 小背心真漂亮 让我穿穿好吗? 嗯 Singlet sangat cantik.bolehkah saya memakainya? Okey. 有点紧, 不过还挺好看吧 LAMPIRAN G KOD TEKS/IMEJ SAMPEL KAJIAN Sampel B1 Kod 妈妈给我织的小背心 挺好看吧? B1A Singlet yang ibu tenun buat saya. Nampak cantik kan? B1B 小背心真漂亮 让我穿穿好吗? 嗯 Singlet sangat cantik. Bolehkah saya memakainya? Okey.

More information

Bahagian B [15 Markah] [Masa dicadangkan:25 Minit] Gambar di bawahmenunjukkanfaedah Internet kepadamurid.tulisulasantentangfaedah Internet kepada muri

Bahagian B [15 Markah] [Masa dicadangkan:25 Minit] Gambar di bawahmenunjukkanfaedah Internet kepadamurid.tulisulasantentangfaedah Internet kepada muri Bahagian A [10 Markah] [Masa dicadangkan: 15 minit] Peta buih di bawahmenunjukkanmasyarakatberbilangkaum di Malaysia. Tulis lima ayat yang lengkaptentang peta buihtersebut. 1. 2. 3. 4. 5. 1 SULIT Bahagian

More information

5

5 4 5 6 7 8 9 10 11 Lihat gambar untuk beli bahan-bahan 2 3 1 5 4 7 6 1 Tomat gantungan: penuh rasa tomat, warna lebih merah, bulat. 2 Tomat merah Hong Kong: daging tebal banyak saus, banyak biji, kualiti

More information

Pengiklanan merupakan sebahagian daripada proses pembudayaan dan pemasyarakatan pengguna hari ini

Pengiklanan  merupakan  sebahagian daripada  proses  pembudayaan  dan  pemasyarakatan  pengguna  hari  ini LAMPIRAN I (Soalan Temu Bual) 1 Soalan-soalan yang dikemukakan kepada penulis-penulis iklan bahasa Cina di Malaysia (responden-responden) dalam sesi temu bual: Masa yang diambil: Lebih kurang 1 jam bagi

More information

3 points # 1. Ladybird will sit on a flower that has five petals and three leaves. On which of the following flowers will ladybird sit? Seekor kumbang

3 points # 1. Ladybird will sit on a flower that has five petals and three leaves. On which of the following flowers will ladybird sit? Seekor kumbang 3 points # 1. Ladybird will sit on a flower that has five petals and three leaves. On which of the following flowers will ladybird sit? Seekor kumbang akan hinggap di atas bunga yang mempunyai lima kelopak

More information

KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH DOKUMEN STANDARD KURIKULUM DAN PENTAKSIRAN SAINS TAHUN 5 BAHAGIAN PEMBANGUNAN KURIKULUM ii

KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH DOKUMEN STANDARD KURIKULUM DAN PENTAKSIRAN SAINS TAHUN 5 BAHAGIAN PEMBANGUNAN KURIKULUM ii DRAF KURIKULUM STANDARD DOKUMEN STANDARD KURIKULUM DAN PENTAKSIRAN KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA SAINS TAHUN LIMA BAGI SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN CINA i KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH DOKUMEN STANDARD

More information

Microsoft Word - LP 16 August 2011 _19895_.doc

Microsoft Word - LP 16 August 2011 _19895_.doc Lampiran A Teks bacaan (bahasa Cina) 我爱你 三个字看来非常简单, 但是要随便从一些人的口中喊出来, 有时的确有些困难 因为东方人不像西方洋人那么随便, 他们时常把 I love you 挂在嘴边, 不但对自己的爱人常说我爱你, 就算首次见面的美女, 他也敢向对方说出我爱你 自然成习惯后, 就造成洋人太过开放 太过随便, 爱 字就变成没什么价值了 坦白说, 我对家人从来也不曾说过

More information

PRUmultiple-cover-crisis_Chi_PDM copy

PRUmultiple-cover-crisis_Chi_PDM copy PRUmultiple crisis cover PRUmultiple crisis cover crisis cover PRUmultiple PRUmultiple crisis cover PRUmultiple crisis cover (TPD) PRUmultiple crisis cover PRUmultiple crisis cover TPD ( 3 ) ( 65 50% 1

More information

SaverBrochure_F 07.ai

SaverBrochure_F 07.ai TAKAFUL SAVER Menabung untuk kesejahteraan masa depan. 今天的投资, 明天的保障 produk berlandaskan syariah nasihat kewangan profesional pengurusan dana islam Konsep Takaful Takaful ialah satu konsep yang berasaskan

More information

5

5 5 阿 sir & 阿 mon 試味 湯味鮮甜 西洋菜清嫩 沒有酸 味 味道 口感 外觀 小貼士 1 煎生魚前 魚身抹上生粉 較容易 保持魚身完整 Sebelum ikan di goreng, terlebih dahulu oleskan tepung kanji, akan menghasilkan ikan yang utuh. 2 煲西洋菜老火湯 要水燒開才下 菜 否湯會有酸味 Sup selada

More information

Lampiran 2

Lampiran 2 LAMIRAN C ANALISIS MOOD KLAUSA Sampel B1 Kod Analisis klausa MOOD B1K1 妈妈给我织的小背心 Mama gei wo zhide xiaobeixin Ibu bagi saya menenun punya singlet S A C (Singlet yang ibu tenun buat saya.) B1K2 挺好看吧? Ting

More information

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation 2018/2019年一年级新生报读程序 今年开始 教育部要求全部家长通过上网方式申请一年级所要就读的学校 请 家长参考以下步骤 并点击链接(https://public.moe.gov.my)填写表格 家长可 以在三月一日开始至四月三十日 2个月 期间作出申请 打印后连同所需文 件带来学校 特此声明 并非先到先得,教育局会进行筛选 因此敬请家长不必 争先恐后 PENDAFTARAN TAHUN SATU

More information

Langkah-langkah membeli atau menambah SAP Public Gold Membuat bayaran ke Akaun SAP Public Gold Nama Akaun: PUBLIC GOLD MARKETING SDN BHD Nombor Akaun

Langkah-langkah membeli atau menambah SAP Public Gold Membuat bayaran ke Akaun SAP Public Gold Nama Akaun: PUBLIC GOLD MARKETING SDN BHD Nombor Akaun Program Akumulasi Perak TM (SAP) Program Akumulasi Perak TM (Silver Accumulation Program TM ) bertujuan memudahkan orang ramai untuk membuat simpanan perak dengan modal serendah RM100 sahaja. Program ini

More information

Antara kata-kata tersebut, kata nama merupakan kelas kata bahasa Inggeris yang paling banyak dicampurkan ke dalam iklan-iklan komersial bahasa Cina te

Antara kata-kata tersebut, kata nama merupakan kelas kata bahasa Inggeris yang paling banyak dicampurkan ke dalam iklan-iklan komersial bahasa Cina te BAB 5 KESIMPULAN DAN CADANGAN 5.1 Pengenalan Pengguna-pengguna bahasa di Malaysia cenderung mencampurkan bahasa lain secara sengaja atau tanpa disedari ke dalam pertuturan khususnya di konteks yang tidak

More information

华小董事觉醒运动缘起

华小董事觉醒运动缘起 1998 年教育 ( 家长教师协会 ) 条例 PERATURAN-PERATURAN PENDIDIKAN (PERSATUAN IBU BAPA - GURU) 1998 PADA menjalankan kuasa yang diberikan oleh perenggan 130(2)(i) Akta Pendidikan 1996, Menteri membuat peraturan-peraturan

More information

Contents Bahasa Indonesia

Contents Bahasa Indonesia Visit www.tp-link.com/support for user guides, FAQs, warranty & more Quick Installation Guide Wi-Fi Camera TP-Link Technologies Co., Ltd. Specifications are subject to change without notice. is a registered

More information

Penghargaan

Penghargaan BAB 1 PENGENALAN 1.0 PENGENALAN Hanyu ( 汉语 )atau bahasa Mandarin baku adalah bahasa pengantar bangsa Han( 汉 民族的共同语言 ) yang berasaskan kepada dialek Beijing. Ia adalah bahasa standard yang telah dirasmikan

More information

teh, penutur ataupun pelajar bahasa Esperanto, serta peminat budaya China. III. Anugerah & Hadiah Karya akan dinilai pada dua peringkat, iaitu penilai

teh, penutur ataupun pelajar bahasa Esperanto, serta peminat budaya China. III. Anugerah & Hadiah Karya akan dinilai pada dua peringkat, iaitu penilai Pesta Filem Mikro Antarabangsa China 2016-2017 Panduan Penyertaan Pertandingan Filem Mikro Antarabangsa Teh & Cinta http://esperanto.cri.cn/teokajamo2016c/ (Chinese) http://esperanto.cri.cn/teokajamo2016e/

More information

Yes you do. In the case of a banker s cheque (whether in local or foreign currency, depending on the bank concerned)/bank draft/foreign currency deman

Yes you do. In the case of a banker s cheque (whether in local or foreign currency, depending on the bank concerned)/bank draft/foreign currency deman The Association of Banks in Malaysia 马来西亚银行公会 Frequently Asked Questions 50 sen Cheque Processing Fee 经常被问及的问题 -50 仙支票处理手续费 1. When will the cheque processing fee be charged? 何时开始收取支票处理手续费? It will be

More information

Tajuk

Tajuk BAB 3 METODOLOGI 3.1 Pengenalan Kajian ini merupakan satu kajian deskriptif mengenai corak penggunaan metafora dalam puisi tradisional bahasa Cina. Pengkaji akan menganalisis item leksikal yang mengandungi

More information

Penghargaan

Penghargaan BAB 4 ANALISIS DATA 4.0 PENGENALAN Kajian ini dijalankan untuk meneliti keupayaan mahasiswa/i etnik Melayu mentranskripsikan dan membezakan komponen utama fonetik bahasa Mandarin dari aspek mendengar dalam

More information

Microsoft PowerPoint - -Poster Making Competition BP- Introduction to Cultural Assets [Powerpoint] [Compatibility Mode]

Microsoft PowerPoint - -Poster Making Competition BP- Introduction to Cultural Assets [Powerpoint] [Compatibility Mode] Pertandingan Mencipta Poster Untuk memperkenalkan BALIK PULAU 介绍浮罗山背 宗旨 : - 将一个浮罗山背的地标或一位手工师傅的故事告知游客 - 可以选择故事的任何部分 Tujuan: Memberitahu cerita tentang satu tempat atau seorang tukang kraftangan Balik Pulau

More information

BM - 1 rancangan pembangunan perniagaan CNI SELAMAT DATANG KE KELUARGA BESAR CNI Kalau kecil tapak tangan nyiru kami tadahkan. CNI mengalu-alukan keda

BM - 1 rancangan pembangunan perniagaan CNI SELAMAT DATANG KE KELUARGA BESAR CNI Kalau kecil tapak tangan nyiru kami tadahkan. CNI mengalu-alukan keda BM - 0 rancangan pembangunan perniagaan CNI kandungan BM-1 BM-1 BM-2 BM-3 Selamat Datang Ke Keluarga Besar CNI Keistimewaan Rancangan Pembangunan Perniagaan CNI Sistem Kenaikan Pangkat Bagaimana Pelan

More information

6. Mary sedang bunga di dalam pasu dengan sabar. A. mencuci C. menyolek B. menjahit D. menggubah 7. Kakak berasa gembira berjaya melanjutkan pelajaran

6. Mary sedang bunga di dalam pasu dengan sabar. A. mencuci C. menyolek B. menjahit D. menggubah 7. Kakak berasa gembira berjaya melanjutkan pelajaran SJKC KEOW KUANG BUKIT KECIL, BUKIT MERTAJAM PENILAIAN PEMAHAMAN BAHASA MALAYSIA TAHUN 5 (MAC 2017) Soalan 1 hingga 16 BAHAGIAN A [20 markah] Isi tempat kosong dengan jawapan yang paling sesuai. 1. Perdana

More information

Microsoft Word - Avail News _Januari 2017_.doc

Microsoft Word - Avail News _Januari 2017_.doc BERITA AVAIL 1) PROGRAM KICK START WITH AVAIL 2017 (TERKINI)!! Berita BAIK!! Syarikat akan mengadakan satu program iaitu Kick Start With Avail 2017. Program ini merupakan program pembukaan bagi tahun 2017.

More information

BAB SATU

BAB  SATU shopping dan rap juga dicampurkan langsung ke dalam ayat berita hiburan, tetapi versi bahasa Cina yang sedia ada tidak digunakan. Begitu juga kata bahasa Inggeris yang telah diakronimkan dan bersifat singkat,

More information

SIMPULAN BAHASA 谚语 101 gaji buta 不做事而白拿薪水 151 lidah bercabang 言而无信 102 gelap mata 生气得失去理智 152 lidah biawak 言而无信 103 gelap otak 木头人儿 愚笨 153 lintah dara

SIMPULAN BAHASA 谚语 101 gaji buta 不做事而白拿薪水 151 lidah bercabang 言而无信 102 gelap mata 生气得失去理智 152 lidah biawak 言而无信 103 gelap otak 木头人儿 愚笨 153 lintah dara SIMPULAN BAHASA 谚语 1 abu Jahal 喜欢搞破坏的人 51 berat sebelah 不公平, 偏心 2 abu Lahab 喜欢搞破坏的人 52 berat tangan 懒惰 3 abu Nawas 诡计多端的人 53 berat tulang 懒惰 4 ada angin 喜怒无常 54 beri muka 纵容 5 ada bakat 在某方面有才华 55 bermasam

More information

ZC501N_UM_FrontPg

ZC501N_UM_FrontPg model / ZC 501N Rechargeable Search Light/ 可充电手提照明灯 /Lampu Kecemasan Boleh Dicas Semula Instruction Manual / 说明指示书 /Buku Panduan Please read this manual carefully before operating this product. Keep this

More information

PowerPoint Presentation

PowerPoint Presentation Phone script to make Appointments Life Planner: Good morning / afternoon, may I speak to [ Customer s First Name ] please? [ If not comfortable to use First Name, then use Mr./Mrs./Ms. ] Customer: Yes

More information

Microsoft Word - Testimonials

Microsoft Word - Testimonials I always thought I was a healthy middle-aged man, until last year when all the sudden I started getting dizzy spells, and trouble breathing especially in the afternoon. When the symptoms first came on,

More information

1. Se kunci. 2. Se baju. 3. Se rumah. 一排屋子 4. Se pisau. 5. Se pensel. 6. Satu tentera laut. batang jambak helai deret bilah angkatan 2 Tatabahase Dril

1. Se kunci. 2. Se baju. 3. Se rumah. 一排屋子 4. Se pisau. 5. Se pensel. 6. Satu tentera laut. batang jambak helai deret bilah angkatan 2 Tatabahase Dril Penjodoh Bilangan bulatkan jawapan yang betul. 1. Se ( biji,ekor ) epal. 2. Se ( buah,batang ) pensel. 3. Se ( bilah,buah ) kereta. 4. Se ( bilah,batang ) pisau. 5. Se ( biji,cucuk ) sate. 6. Se ( tangkai,deret

More information

<4D F736F F D BBAAD0A1B6ADCAC2BBE1D5C2B3CCD1F9B1BEA3A8C2EDC0B4CEC4B0E6B1BEA3A92E646F63>

<4D F736F F D BBAAD0A1B6ADCAC2BBE1D5C2B3CCD1F9B1BEA3A8C2EDC0B4CEC4B0E6B1BEA3A92E646F63> 华小董事会章程样本 ( 马来文版本 ) 这份华小董事会章程样本只供参考 各校董事会应根据各自的具体情况, 拟定本身的董事会章程 注意事项 : 在这份华小董事会章程样本里, 有关加黑的条文或段落是必须具有的 (2008 年 1 月修订 ) SURATCARA PENGELOLAAN LEMBAGA PENGELOLA SEKOLAH SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN (C) ABCD,

More information

BAB SATU

BAB  SATU 2.9 Kesimpulan Dalam bab ini, pengkaji telah membincang kajian-kajian yang telah dijalankan oleh penyelidik-penyelidik lepas tentang kewujudan fenomena percampuran kod dalam wacana pertuturan dan penulisan.

More information

3 Nombor di dalam segi empat sama ditambah dengan nombor di dalam bulatan dan jumlahnya didarab dengan nombor di dalam segi tiga sama sisi

3 Nombor di dalam segi empat sama ditambah dengan nombor di dalam bulatan dan jumlahnya didarab dengan nombor di dalam segi tiga sama sisi UJIAN DIAGNOSTIK Sk Seksyen 20,2016 MATEMATIK TAHUN 6 KERTAS 2 1 Jam [60 Nama:.. Kelas:. Jawab semua soalan. 1 Rajah 1 menunjukkan sekeping kad nombor. 736 981 Rajah 1 Nyatakan digit yang mewakili nilai

More information

01 SOCIAL MARKETER UPDATES APRIL 2016 SOCIAL MARKETER UPDATES APRIL BETTER PRODUCTS THE PRODUCTS YOU'RE PUTTING ON YOUR SKIN, INTO YOUR BODY

01 SOCIAL MARKETER UPDATES APRIL 2016 SOCIAL MARKETER UPDATES APRIL BETTER PRODUCTS THE PRODUCTS YOU'RE PUTTING ON YOUR SKIN, INTO YOUR BODY Double Team Leader Rank Advancement Bonus Promotion Period: March to May 2016 To add some zing to our TL Rank Advancement Bonus, we will pay the TL Rank Advancement Bonus twice for the first qualifying

More information

社團改組資料

社團改組資料 育達科技大學學生社團基本資料卡 Yu Da University of Science and Technology 學年度 Tahun akademik Kartu Informasi Dasar Siswa Sekolah 社團名稱 Nama komunitas 類別 : 學生自治團體 Kategori: Grup otonomi mahasiswa 社辦地址 : Alamat sosial:

More information

3 points # ? (A) 6 (B) 7 (C) 8 (D) 10 (E) 15 # 2. Eric had 10 equal metal strips. He has screwed pairs of them together into five long str

3 points # ? (A) 6 (B) 7 (C) 8 (D) 10 (E) 15 # 2. Eric had 10 equal metal strips. He has screwed pairs of them together into five long str 3 points # 1. 2 0 + 1 5? (A) 6 (B) 7 (C) 8 (D) 10 (E) 15 # 2. Eric had 10 equal metal strips. He has screwed pairs of them together into five long strips. Which strip is the longest? Eric mempunyai 10

More information

CAG bus_TMFT_eManual

CAG bus_TMFT_eManual CHANGI AIRPORT TANAH MERAH FERRY TERMINAL Shuttle Bus Service CHANGI AIRPORT TANAH MERAH FERRY TERMINAL 樟宜机场 接驳巴士 丹纳美拉渡轮码头 Layanan Shuttle Bus CHANGI AIRPORT TANAH MERAH FERRY TERMINAL Tanah Merah Ferry

More information

Travel Protector Flight delays. Loss of luggage. Illness. An accident. Whether you are on a business trip or on holiday with your family, any of these

Travel Protector Flight delays. Loss of luggage. Illness. An accident. Whether you are on a business trip or on holiday with your family, any of these BANCASSURANCE Travel Protector For your safety wherever you travel Call us now at 03-5516 9988, visit Alliance Bank branches or log on to www.alliancebank.com.my Underwritten by MSIG Insurance (Malaysia)

More information

Persediaan Awal PENGGUNAAN Sila hubungi juruteknik profesional untuk pemasangan. Jangan memasangnya sendiri. Sahkan parameter Nota: Tekanan bekalan ga

Persediaan Awal PENGGUNAAN Sila hubungi juruteknik profesional untuk pemasangan. Jangan memasangnya sendiri. Sahkan parameter Nota: Tekanan bekalan ga DAPUR GAS ARAHAN Persediaan Awal PENGGUNAAN Sila hubungi juruteknik profesional untuk pemasangan. Jangan memasangnya sendiri. Sahkan parameter Nota: Tekanan bekalan gas berkadar ditandakan pada plat kadaran

More information

ISM Circular: 20 –2005

ISM Circular: 20 –2005 ISM PUBLIC FOR IMMEDIATE RELEASE CENTRAL SYSTEM FOR MOTOR INSURANCE NO CLAIM DISCOUNT (NCD) 30 June 2010 All motor insurance and takaful companies in Malaysia have integrated their sales systems with the

More information

頁次 : yang melakukan kesalahan, bukan saya, kata lelaki itu sambil menunjuk ke arah Ah Hong. Saya Dia Kami mereka 15 Murid-murid di dalam kelas i

頁次 : yang melakukan kesalahan, bukan saya, kata lelaki itu sambil menunjuk ke arah Ah Hong. Saya Dia Kami mereka 15 Murid-murid di dalam kelas i 106 年專門職業及技術人員普通考試導遊人員 領隊人員考試試題 等別 : 普通考試類科 : 外語導遊人員 ( 馬來語 ) 科目 : 外國語 ( 馬來語 ) 考試時間 : 1 小時 20 分座號 : 代號 :4413 頁次 :8-1 注意 : 本試題為單一選擇題, 請選出一個正確或最適當的答案, 複選作答者, 該題不予計分 本科目共 80 題, 每題 1.25 分, 須用 2B 鉛筆在試卡上依題號清楚劃記,

More information

Q9: How do I identify myself as a winner to Tesco? A: Winners must present original Tesco receipts, NRIC and display the SMS indicating your winning O

Q9: How do I identify myself as a winner to Tesco? A: Winners must present original Tesco receipts, NRIC and display the SMS indicating your winning O Tesco Ong Mali 2019 House of Prosperity Contest Frequently Asked Question Q 1: How do I participate in the Ong Mali contest? A: You must shop at any Tesco stores or Tesco Online Shop (GHS) with a minimum

More information

Transfer funds across the globe in an instant Welcome to the world of instant fund transfers. With Global Transfer, you can transfer funds instantly t

Transfer funds across the globe in an instant Welcome to the world of instant fund transfers. With Global Transfer, you can transfer funds instantly t Global Transfer FREE instant fund transfer. Powered by Citi. Transfer funds across the globe* in an instant Easy, fast and convenient MEMBER *Refer to the list of countries available inside. Transfer funds

More information

KAJIAN METAFORA KATA NAMA DAN KATA SIFAT DALAM CERPEN BAHASA MANDARIN

KAJIAN METAFORA KATA NAMA DAN KATA SIFAT DALAM CERPEN BAHASA MANDARIN BAB 1 : PENGENALAN 1.1 PENDAHULUAN Terdapat pelbagai pandangan mengenai genre cerpen dalam dunia kesusasteraan bahasa Cina. Ramai pengkaji menjalankan kajian terhadap asalusul cerpen. Antaranya, terdapat

More information

ColumbusAire New Registration 新注册 ColumbusAire Pendaftaran Baru ColumbusAire

ColumbusAire New Registration 新注册 ColumbusAire Pendaftaran Baru ColumbusAire E-Warranty Guidelines 在线注册使用指南 Garis Panduan E-Waranti ColumbusAire New Registration 新注册 ColumbusAire Pendaftaran Baru ColumbusAire Attention / 留意 / Perhatian 1 Every unit of ColumbusAire is entitled for

More information

<4D6963726F736F667420576F7264202D203130342D31AE61AAF8B74EA8A3A65EC2D05FADD7A5BFAAA95F2DB1D0B0C8B342A65EC2D0205F315F>

<4D6963726F736F667420576F7264202D203130342D31AE61AAF8B74EA8A3A65EC2D05FADD7A5BFAAA95F2DB1D0B0C8B342A65EC2D0205F315F> 雅 加 達 臺 灣 學 校 104-1 班 親 會 各 班 家 長 建 議 事 項 各 處 室 回 覆 處 理 情 形 表 * 班 親 會 時 間 :2015/10/3 小 學 部 下 午 13:00 中 學 部 下 午 14:00 Tanggapan Sekolah Jakarta Taipei School terhadap Feedback Orang Tua Murid Tahun Ajaran

More information

Kertas 1

Kertas 1 SULIT 32/1 32/1 Bahasa Cina Kertas 1 Ogos 2008 1 jam PEPERIKSAAN PERCUBAAN PENILAIAN MENENGAH RENDAH 2008 KEDAH DARUL AMAN 2008 年 初 中 评 审 预 试 BAHASA CINA 华 文 Kertas 1 试 卷 一 Masa : Satu jam 时 间 :1 小 时 JANGAN

More information

1

1 C C S 通函 Circular 中国船级社 (2012 年 ) 通函第 87 号总第 249 号 2012 年 9 月 17 日 ( 共 5 页 ) 发 : 总部相关处室 各分社 / 办事处并转船公司 发送 SSA 时船舶识别指南 - 转发马来西亚航运通告 NPM43/2010 马来西亚海事主管机关近期向港口当局 / 委员会 船东 航运代理 船长 船上海员以及其它航运机构下发航运通告 NPM43/2010,

More information

Microsoft Word - Soo Yew Phong_laporan penyelidikan.doc

Microsoft Word - Soo Yew Phong_laporan penyelidikan.doc BAB 1 PENGENALAN 1.1 Latar Belakang Kajian Menurut Statistik Perangkaan Banci Penduduk 2010 yang dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia, Malaysia merupakan sebuah negara yang terdiri daripada pelbagai

More information

turut diteliti. Didapati bahawa penulis-penulis iklan bahasa Cina Malaysia cenderung mencampurkan bahasa lain, khususnya bahasa Inggeris ke dalam ayat

turut diteliti. Didapati bahawa penulis-penulis iklan bahasa Cina Malaysia cenderung mencampurkan bahasa lain, khususnya bahasa Inggeris ke dalam ayat BAB 3 METODOLOGI PENYELIDIKAN 3.1 Pengenalan Dalam bab ini, data-data yang dipilih untuk tujuan penyelidikan ini serta caracara data tersebut dipungut akan dibincangkan. Seterusnya, kaedah-kaedah menganalisis

More information

1. Se kapal perang. 2. Se pohon. 3. Se rumah. 4. Se mata kail. (fish hook) 5. Se gergaji. 6. Se cawan. 7. Se keju. 8. Se kunci. buku jambak biji batan

1. Se kapal perang. 2. Se pohon. 3. Se rumah. 4. Se mata kail. (fish hook) 5. Se gergaji. 6. Se cawan. 7. Se keju. 8. Se kunci. buku jambak biji batan Penjodoh Bilangan bulatkan jawapan yang betul. 1. Se ( batang,angkatan ) tentera. 2. Se ( batang,baris ) gigi. 3. Se ( batang,baris ) gigi. 4. Se ( buah,bentuk ) cincin. 5. Se ( bilah,batang ) cangkul.

More information

(b) apabila anggota itu meletakkan jawatan dengan memberikan notis bertulis tiga bulan kepada Menteri; atau (c) apabila tamat tempoh jawatannya. Pemba

(b) apabila anggota itu meletakkan jawatan dengan memberikan notis bertulis tiga bulan kepada Menteri; atau (c) apabila tamat tempoh jawatannya. Pemba YB Dr. Ong Kian Ming Ahli Parlimen Serdang Dewan Rakyat Kuala Lumpur 24 Julai 2017 Kepada Datuk Roosme Binti Hamzah Setiausaha Dewan Rakyat Pindaan Rang Undang Undang Akta Pengangkutan Awam Darat (Pindaan)

More information

KAJIAN METAFORA KATA NAMA DAN KATA SIFAT DALAM CERPEN BAHASA MANDARIN

KAJIAN METAFORA KATA NAMA DAN KATA SIFAT DALAM CERPEN BAHASA MANDARIN KAJIAN METAFORA KATA NAMA DAN KATA SIFAT DALAM CERPEN BAHASA MANDARIN LAU YOKE LIAN DISERTASI DISERAHKAN UNTUK MEMENUHI KEPERLUAN BAGI IJAZAH SARJANA PENGAJIAN BAHASA MODEN FAKULTI BAHASA DAN LINGUISTIK

More information

PV Qualifier Incentive RM 1,250 (2) During the promotional period who achieves a Total (Bonus ) Sale Volume target. End of the promotional peri

PV Qualifier Incentive RM 1,250 (2) During the promotional period who achieves a Total (Bonus ) Sale Volume target. End of the promotional peri Longrich China Incentive Trip Promotion Promotional Period : From 18 th March 2013 to 12 th May 2013 Qualification Requirements Entitlement 7,000PV Incentive RM 1,250 (1) During the promotional period

More information

頁次 : Tanpa kunci, anda membuka pintu ini dengan? apa siapa mana bila 18 Ramai pejalan kaki berteduh di pondok perhentian bas sementara menunggu

頁次 : Tanpa kunci, anda membuka pintu ini dengan? apa siapa mana bila 18 Ramai pejalan kaki berteduh di pondok perhentian bas sementara menunggu 102 年專門職業及技術人員普通考試導遊人員 領隊人員考試試題 等別 : 普通考試類科 : 外語導遊人員 ( 馬來語 ) 科目 : 外國語 ( 馬來語 ) 考試時間 : 1 小時 20 分座號 : 代號 :4413 頁次 :6-1 注意 : 本試題為單一選擇題, 請選出一個正確或最適當的答案, 複選作答者, 該題不予計分 本科目共 80 題, 每題 1.25 分, 須用 2B 鉛筆在試卡上依清楚劃記,

More information

Microsoft Word - Document1

Microsoft Word - Document1 Sumber: Internet (www.ekssr.com edit) Peribahasa:Simpulan Bahasa 成语 A 1. abu Dajal 干扰者 2. abu Jahal 奸徒 3. ada angin 喜怒无常 4. ada bakat 有潜能 / 有天分 5. ada hati 有心意 / 暗恋 6. ada jalan. 有方法 7. ada sengat/ ada

More information

1

1 GetMoreFromYourSavings/1Mar2016/ENG/V1 Get More From Your Savings Challenge ( Challenge ) Terms and Conditions 1. The Challenge 1.1. OCBC Bank (Malaysia) Berhad (295400-W) ( OCBC Bank ) presents Get More

More information

2016/6/5 Wonderful Indonesia Gourmet Festival Digelar 美妙印尼美食节在京隆重开幕 Wonderful Indonesia Gourmet Festival Digelar 美妙印尼美食节在京隆重开幕 KBRI Beijing

2016/6/5 Wonderful Indonesia Gourmet Festival Digelar 美妙印尼美食节在京隆重开幕 Wonderful Indonesia Gourmet Festival Digelar 美妙印尼美食节在京隆重开幕 KBRI Beijing Wonderful Indonesia Gourmet Festival Digelar 美妙印尼美食节在京隆重开幕 2016-06-03 KBRI Beijing 印尼馆 KBRI Beijing bekerja sama dengan ASEAN China Center (ACC) telah menyelenggarakan acara pembukaan Wonderful Indonesia

More information

Trinity-43.indd

Trinity-43.indd July 2010 Issue No 43 Berita TMC 三一家訊 TMC Newsletter Psalm 90:12 Teach us to number our days aright, that we may gain a heart of wisdom. Mazmur 90:12 Ajarlah kami menghitung hari-hari sedemikian, hingga

More information

MergedFile

MergedFile 107 年專門職業及技術人員普通考試導遊人員 領隊人員考試試題 等別 : 普通考試類科 : 外語導遊人員 ( 馬來語 ) 科目 : 外國語 ( 馬來語 ) 考試時間 : 1 小時 20 分座號 : 代號 :4213 頁次 :8-1 注意 : 本試題為單一選擇題, 請選出一個正確或最適當的答案, 複選作答者, 該題不予計分 本科目共 80 題, 每題 1.25 分, 須用 2B 鉛筆在試卡上依題號清楚劃記,

More information

KAJIAN METAFORA KATA NAMA DAN KATA SIFAT DALAM CERPEN BAHASA MANDARIN

KAJIAN METAFORA KATA NAMA DAN KATA SIFAT DALAM CERPEN BAHASA MANDARIN BAB 4: ANALISIS DATA, DAPATAN DAN PERBINCANGAN 4.1 PENGENALAN Kajian ini dijalankan untuk mengkaji metafora kata nama dan kata sifat yang terkandung buku cerpen Universiti Nanyang 2006(2006 年南洋大学微型小说选

More information

LEGACY OF WELLNESS MESSAGE FROM THE CEO Turning Dreams into Reality with Character A MESSAGE FROM CEO FRANK VANDERSLOOT When we were young, we used to

LEGACY OF WELLNESS MESSAGE FROM THE CEO Turning Dreams into Reality with Character A MESSAGE FROM CEO FRANK VANDERSLOOT When we were young, we used to LEADERSHIP IN ACTION BUILDING YOUR BUSINESS MOMS: Achieving Their Dreams with Melaleuca! 妈妈们 : 与美乐家实现梦想! IBU: Mencapai Impian Mereka dengan Melaleuca! ENHANCING THE LIVES OF THOSE WE TOUCH Issue 52, RM10.00

More information

(Microsoft Word - \246L\245\247\252\251.doc)

(Microsoft Word - \246L\245\247\252\251.doc) 雇主名稱 Nama Majikan 私立就業服務機構收取外籍勞工費用調查表 Survei Pemungutan Oleh Agency Kepada Tenaga Kerja Asing 年月日 仲介公司名稱 Nama ( 本會登錄之仲介公司 ) Agency (Nama yang terdaftar di CLA) 調查對象 雇主 外籍勞工 Penerima survei Majikan TKA

More information

Microsoft Word - Avail News _Mac 2017_.doc

Microsoft Word - Avail News _Mac 2017_.doc BERITA AVAIL 1) AVAIL PAKEJ IPO (TERKINI)!! Berita BAIK!! Syarikat telah menjalankan satu promosi yang sangat hebat sempena Avail Go Public 2022. Pakej tersebut ialah Avail Pakej IPO. Terdapat 5 SET pilihan

More information

Peragaan Runcit 杂货经营 Prinsip 3: Mengamalkan strategi penentuan harga yang berkesan 原则 3: 采取有效的价格政策 Jadikan harga jual yang disyorkan oleh pembekal seb

Peragaan Runcit 杂货经营 Prinsip 3: Mengamalkan strategi penentuan harga yang berkesan 原则 3: 采取有效的价格政策 Jadikan harga jual yang disyorkan oleh pembekal seb Peragaan Runcit 杂货经营 5 Prinsip Pengurusan Barang Dagangan(Merchandising) 个推销规划的原则 Dalam keluaran yang lepas, kami telah berkongsi bersama anda beberapa tip untuk menghasilkan peragaan yang baik untuk kedai

More information

Income Family Micro-Insurance and Savings Scheme 英康低收入家庭保险兼储蓄计划 Skim Simpanan dan Insurans-Mikro Keluarga Income Income Family Micro-Insurance and Savings Scheme (IFMISS) Supporting families in crisis

More information

Wawasan Penabur

Wawasan Penabur BORANG PESANAN BUKU TERBITAN WAWASAN PENABUR 2017 Nama Pemesan: Nama Gereja/Organisasi: Alamat Penghantaran/Pengiriman: Tel (Pejabat): Fax: H/P: Email: Pembayaran cek dibuat atas nama: Wawasan Penabur

More information

AXA-Wealth Edu Brochure (2015)

AXA-Wealth Edu Brochure (2015) Investment-Linked I want the BEST for my child... starting from NOW Wealth Edu An investment-linked insurance plan that complements your education savings a comprehensive plan to show your love to your

More information

LEGACY OF WELLNESS MESSAGE FROM THE CEO If you consistently enroll new customers each week, you will get there. It will not happen any other way, but

LEGACY OF WELLNESS MESSAGE FROM THE CEO If you consistently enroll new customers each week, you will get there. It will not happen any other way, but IT S ABOUT MORE THAN (JUST) YOU. PAGE 10 M E L A L E U C A LEADERSHIP IN ACTION BUILDING YOUR BUSINESS AUGUST 2014 Norashikin Bt. Mahmood & Abdul Wahid Awang Executive Directors ENHANCING THE LIVES OF

More information

Ã Æ Ã Ã Kangaroo Math Competition 2014 (Malaysia) Benjamin 3 points # 1. Arno spelled the word KANGAROO with cards showing one letter at a time. Unfor

Ã Æ Ã Ã Kangaroo Math Competition 2014 (Malaysia) Benjamin 3 points # 1. Arno spelled the word KANGAROO with cards showing one letter at a time. Unfor Ã Æ Ã Ã Kangaroo Math Competition 2014 (Malaysia) Benjamin 3 points # 1. Arno spelled the word KANGAROO with cards showing one letter at a time. Unfortunately some cards were tipped. Tipping back twice

More information

Microsoft Word - Avail News _Oktober 2017_.doc

Microsoft Word - Avail News _Oktober 2017_.doc BERITA AVAIL 1) PROMOSI PANGKAT TERBARU (TERKIN)!! Syabas & Tahniah kepada pemimpin pemimpin yang terhebat dan digelar pangkat GM pada Bulan Bonus Oktober 2017!! Kejayaan cemerlang khas kepada GM terbaru,

More information

校规 Peraturan Sekolah 1. 尊敬师长, 巡察员及班长 Menghormati guru, pengawas dan ketua darjah. 2. 须向访客请安 Memberi salam kepada pelawat sekolah. 3. 上课时, 不得迟到或早退 如要早退

校规 Peraturan Sekolah 1. 尊敬师长, 巡察员及班长 Menghormati guru, pengawas dan ketua darjah. 2. 须向访客请安 Memberi salam kepada pelawat sekolah. 3. 上课时, 不得迟到或早退 如要早退 违禁品 Barang-barang Larangan 手机 激光视盘 相机 电子 游戏机 MP3 MP4 玩具 玩卡及一切电子娱乐物品 唇膏 唇油 眼影 指甲油等一切化 妆品或用具 ( 学生不允许化妆 染 发或涂指甲油 尖头剪刀 刀片 尖尾梳 打火机 涂改液 金粉笔 ( 除非得到老师的允 火柴 铁钉 铁尺及一切具攻击 许 ) 夸张吊饰及钥匙圈 彩色发 性的用具 ( 除非得到老师的允许 ) 夹及发束

More information

BAB 5

BAB 5 BAB 5 KESIMPULAN 5.1 Pengenalan Perbincangan bab ini dibahagikan kepada 2 bahagian utama. Bahagian pertama, meninjau dapatan kajian dan yang kedua, mengemukakan cadangan yang sesuai untuk kajian masa depan.

More information

CPB89 A5 Booklet Employer ALL

CPB89 A5 Booklet Employer ALL GUIDE ON EMPLOYMENT LAWS FOR EMPLOYERS 雇主的雇佣资讯 PANDUAN MENGENAI UNDANG-UNDANG PEKERJAAN UNTUK PARA MAJIKAN If you are hiring employees in Singapore, do you know that you have certain obligations under

More information

A LEGACY OF WELLNESS MESSAGE FROM THE CEO THE LITTLE GUYS... OUR CHAMPIONS! Frank VanderSloot, CEO 2013 was another record year at Melaleuca! In fact,

A LEGACY OF WELLNESS MESSAGE FROM THE CEO THE LITTLE GUYS... OUR CHAMPIONS! Frank VanderSloot, CEO 2013 was another record year at Melaleuca! In fact, THREE INGREDIENTS FOR CUSTOMER LOYALTY. PAGE 10 M E L A L E U C A LEADERSHIP IN ACTION BUILDING YOUR BUSINESS APRIL 2014 Alwin Thong Executive Director ENHANCING THE LIVES OF THOSE WE TOUCH SM Issue 48,

More information

Penghargaan

Penghargaan BAB 5 KESIMPULAN DAN CADANGAN 5.0 PENGENALAN Bab 5 akan memaparkan kesimpulan berdasarkan analisis kesilapan yang dijalankan dalam Bab 4. Selain daripada itu, bab ini akan disusuli dengan implikasi kajian,

More information

Newly Promoted National Marketing Director BERKONGSI, MENAJA DAN BERKHIDMAT Di sini saya mengambil kesempatan untuk mengucapkan ribuan terima kasih ke

Newly Promoted National Marketing Director BERKONGSI, MENAJA DAN BERKHIDMAT Di sini saya mengambil kesempatan untuk mengucapkan ribuan terima kasih ke Success Update Malaysia Edition 2009 Issue 05 A Business of Possibilities Perniagaan yang berkemungkinan IN THIS ISSUE 1 A Business of Possibilities Perniagaan yang berkemungkinan 2 Newly Promoted National

More information

National Award - National Ambassador 2015 Lifestyles 是我人生事业的第二春. 因为 Lifestyles, 我东山再起 如果你的生活曾有泪水, 如果你的生活还有遗憾. 你会珍惜 Lifestyles 这改变一生的机会 感恩 Lifestyles 创

National Award - National Ambassador 2015 Lifestyles 是我人生事业的第二春. 因为 Lifestyles, 我东山再起 如果你的生活曾有泪水, 如果你的生活还有遗憾. 你会珍惜 Lifestyles 这改变一生的机会 感恩 Lifestyles 创 Lifestyles Malaysia April - June 2016 Issue 2 IN THIS ISSUE 1. National Ambassador 2015 2. National Ambassador 2015 3. - Award of Merit 2015 - Rising Star 2015 4. Award of Effort 2015 5. - Highest Income

More information

Anne has just entered her first job after university and she intends to start setting aside some money for the purpose of real-savings. See how can he

Anne has just entered her first job after university and she intends to start setting aside some money for the purpose of real-savings. See how can he Achieving your savings goal Mencapai matlamat simpanan anda 实现您的储蓄目标 Allianz Allianz Life Life Insurance Insurance Malaysia Malaysia Berhad Berhad (104248-X) (104248-X) (Licensed under the Financial Services

More information

June Leadership in Action

June Leadership in Action LEADERSHIP IN ACTION BUILDING YOUR BUSINESS JUNE 2017 New Executive Director 5: JASMINE MOHAN ENHANCING THE LIVES OF THOSE WE TOUCH Issue 67, RM10.50 S$4.90 MICA (P) 128/05/2010 PP17072/11/2012 (031185)

More information

NEP_Arissto_CoffeeMachine_UserManual_Booklet_ _FA

NEP_Arissto_CoffeeMachine_UserManual_Booklet_ _FA USER MANUAL PANDUAN PENGGUNA ARISSTO COFFEE MAKER Arissto, an exclusive system creating the per fect espresso, time after time and is equipped with a patented extraction system. Each parameter has been

More information

CHANGING THE GAME MESSAGE FROM THE CEO ONCE YOU GET IT YOU LL FOCUS MORE ON THE PRODUCTS A Message from CEO Frank L. VanderSloot Melaleuca s exception

CHANGING THE GAME MESSAGE FROM THE CEO ONCE YOU GET IT YOU LL FOCUS MORE ON THE PRODUCTS A Message from CEO Frank L. VanderSloot Melaleuca s exception SUCCESSFULLY COACHING OTHERS PAGE 43 M E L A L E U C A LEADERSHIP IN ACTION BUILDING YOUR BUSINESS Billion of Dollars Paid to Families just like yours 我们支付数十亿的介绍佣金给于像您的家庭 Berbilion-bilion Dolar Dibayar

More information

CHANGING THE GAME MESSAGE FROM THE CEO YOUR GOALS ARE Melaleuca s mission of enhancing lives by helping people reach their goals has been the focus of

CHANGING THE GAME MESSAGE FROM THE CEO YOUR GOALS ARE Melaleuca s mission of enhancing lives by helping people reach their goals has been the focus of US CONVENTION 2013 PAGE 45 M E L A L E U C A LEADERSHIP IN ACTION BUILDING YOUR BUSINESS Jasmine Mohan Executive Director ENHANCING THE LIVES OF THOSE WE TOUCH SM Issue 44, RM10.00 PP17072/11/2012 (031185)

More information

I am my wife s protector I am my parents pillar I am my child s role model I am my business s guardian I am my staff s employer Many people depend on

I am my wife s protector I am my parents pillar I am my child s role model I am my business s guardian I am my staff s employer Many people depend on Build a legacy for your family Bina satu legasi untuk keluarga anda 为您的家人建立一份遗产 Allianz Life Insurance Malaysia Berhad (104248-X) I am my wife s protector I am my parents pillar I am my child s role model

More information

02 Senior Pastor s Message To Die is GAIN By Senior Pastor Prince Guneratnam A normal person thinks death is a loss. It is not a gain. But God through

02 Senior Pastor s Message To Die is GAIN By Senior Pastor Prince Guneratnam A normal person thinks death is a loss. It is not a gain. But God through Associate Pastor s Message 017 nov issue 154... Unless a grain of wheat falls into the ground and dies, it remains alone; but if it dies, it produces much grain {John 12:24) 02 Senior Pastor s Message

More information

Microsoft Word - Avail News _April 2015_.doc

Microsoft Word - Avail News _April 2015_.doc AVAIL BEAUTY SDN BHD (599827-W) (AJL 931505) WISMA AVAIL N0. 23, Jalan Kenari 17E, Bandar Puchong Jaya, 47100 Puchong, Selangor Darul Ehsan, Malaysia. Tel: 603-8070 1822 Fax: 603-8070 2622 Website: www.availbeauty.com

More information

Microsoft Word - Avail News _November 2017_.doc

Microsoft Word - Avail News _November 2017_.doc BERITA AVAIL 1) PROMOSI PANGKAT TERBARU (TERKIN)!! Syabas & Tahniah kepada pemimpin pemimpin yang terhebat dan digelar pangkat GM pada Bulan Bonus November 2017!! Kejayaan cemerlang khas kepada GM terbaru,

More information

1

1 OCBC Express Deal Promotion ( Promotion ) Terms and Conditions OCBCExpressDeal/T&C/1October2014/Eng/v1 1. The Promotion 1.1. OCBC Bank (Malaysia) Berhad ( OCBC ) present the OCBC Express Deal Promotion

More information

各位记者先生,小姐

各位记者先生,小姐 恢复小学母语教授数理运动 研讨会暨 还我母语教育 明信片推介礼 董总主席叶新田讲词 日期 :2007 年 7 月 8 日地点 : 董教总教育中心 402 礼堂 今天, 董教总联合马来西亚华校校友联总 隆雪中华大会堂 马来西亚南洋大学校友会 马来西亚留台联总 马来西亚留华同学会 也联合马来族群团体大马学术团体 人民宗教学校理事会以及马来西亚淡米尔教育研究与发展基金会 公民关怀组织等在此举办 恢复小学母语教授数理运动

More information

WHAT SERVICES CAN YOU EXPECT FROM OUR PERSONAL BANKERS/ BANK REPRESENTATIVES? If you intend to purchase a life insurance product from our Personal Ban

WHAT SERVICES CAN YOU EXPECT FROM OUR PERSONAL BANKERS/ BANK REPRESENTATIVES? If you intend to purchase a life insurance product from our Personal Ban Bancassurance Service Guide Panduan Perkhidmatan Bankasurans 银行保险服务指南 1 WHAT SERVICES CAN YOU EXPECT FROM OUR PERSONAL BANKERS/ BANK REPRESENTATIVES? If you intend to purchase a life insurance product

More information

A MESSAGE FROM CEO FRANK VANDERSLOOT You can t be a part of Melaleuca for long without knowing we are on a mission. It s very evident. We re on a miss

A MESSAGE FROM CEO FRANK VANDERSLOOT You can t be a part of Melaleuca for long without knowing we are on a mission. It s very evident. We re on a miss LEADERSHIP IN ACTION BUILDING YOUR BUSINESS Captain Chandra Mohan & Elizabeth Koh 2017 Marketing Executives of The Year ENHANCING THE LIVES OF THOSE WE TOUCH Issue 66, RM10.50 S$4.90 MICA (P) 128/05/2010

More information

AXA-AFFIN Maximiser-Brochure(Mar2018)

AXA-AFFIN Maximiser-Brochure(Mar2018) Investment-Linked Bancassurance I want to leave a legacy to ensure my family s future AFFIN Maximiser Legacy planning takes on many meanings for different people, however, at its focus is the notion that

More information